Logo van de gemeente De Fryske Marren.

Kwaliteit wegen Fryske Marren ondermaats; veenondergrond en droogte als oorzaken schade aangemerkt

Logo van de gemeente De Fryske Marren. FOTO LC

De wegen van de gemeente De Fryske Marren zijn onder de maat. Tussen 2017 en 2019 zakte de kwaliteit naar een onvoldoende.

De verslechtering blijkt uit een beleidsplan wegbeheer 2020-2024. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente vraagt de gemeenteraad binnenkort om in te stemmen met een verbeterplan. Daarvoor zou de komende twee jaar jaarlijks 700.000 euro extra moeten worden uitgetrokken.

Ondergrens

Voor de wegen hanteert de gemeente de berekeningsmethodiek van kennisplatform CROW. In 2017 zat de kwaliteit van het wegennetwerk al tegen de ondergrens van het basisniveau. De wegen kregen toen gemiddeld een 5,7. Dat getal zakte in 2019 naar een 5,3. CROW beschrijft de nieuwe categorie (‘laag’) van de gemeente als een overschrijding van de richtlijn. ,,Veilig gebruik is discutabel. Enige mate van risico.’’

De Fryske Marren is verantwoordelijk voor het beheer van ongeveer 5 miljoen vierkante meter weg. Het gaat om asfalt, klinkerverharding en beton. Vooral het asfalt is in kwaliteit gedaald, schrijft het college. Dat krijgt nu gemiddeld een 5,1. De schade zou deels zijn veroorzaakt door droogte in combinatie met veenondergrond. ,,Veertig procent van de wegen is aangelegd op veen.’’

Risicogewogen onderhoud

Verantwoordelijk wethouder Irona Groeneveld (GroenLinks) zegt dat de schade ,,niet echt schrikken is’’, omdat de gemeente wist dat de droogte impact zou hebben. ,,Dus we wisten dat het achteruit ging.’’

Met het extra geld zou de kwaliteit van het asfalt weer op orde komen. Voor klinker- en betonwegen in het buitengebied en op bedrijventerreinen zal de kwaliteit dan wel nog onvoldoende zijn. ,,Alleen in gebieden waar de gebruiksintensiteit laag is. Dat betekent wel dat in die gebieden sprake is van ,,risico’s, kans op verloedering en aquaplaning’’.

Volgens Groeneveld is dat een bewuste keus. Alles verbeteren zou veel meer kosten met zich meebrengen. ,,Ons voorstel is risicogestuurd onderhoud.’’

Registratie niet op orde

Hoeveel geld er na 2022 bij moet is onduidelijk. Wegen moeten over het algemeen vervangen worden na 60 jaar, maar de registratie van de aanlegjaren is niet op orde. ,,Dit zijn nog steeds naweeën va de fusie’’, verwijst het college naar het samengaan van drie gemeenten in De Fryske Marren in 2014.

Binnen de gemeenten werd verschillend omgegaan met databeheer. ,,Van bijna niets of ‘op de achterkant van een sigarendoos’ tot 80 procent verwerkt in het beheersysteem.’’

Maar ook ,,onderbezetting’’ en ,,andere prioriteiten’’ spelen een rol. Het college wil een half fte extra hebben om de boel weer op orde te krijgen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct