De Fryske Marren worstelt: mag McDonald's Joure een 30 meter hoge reclamemast plaatsen nu het wegrestaurant minder zichtbaar is?

FOTO GOOGLE STREETVIEW

Mag McDonald’s in Joure een 30 meter hoge reclamemast plaatsen nu het restaurant minder zichtbaar is door het nieuwe verkeersplein? De Fryske Marren zit ermee in de maag.

De gemeenteraad zou woensdagavond een beslissing nemen over de vergunning voor de nieuwe mast, maar het voorstel werd tijdens de vergadering van de agenda gehaald. Dit omdat de raadsleden niet over alle informatie zouden beschikken. Enkele uren eerder was wethouder Roel de Jong (PvdA) ingelicht over deze nieuwe feiten, ,,zo relevant voor de besluitvorming dat het verstandig is dat de raad die tot zich neemt voor hij een besluit neemt’’.

Over de aard van de informatie wil De Jong een dag later ook nog niks kwijt, omdat deze vertrouwelijk met hem gedeeld zou zijn. ,,Het gaat erom wat er wel en niet afgesproken is tussen de partijen betrokken bij de herinrichting van het knooppunt en wat de financiële consequenties zijn van voor dan wel tegen stemmen.’’

Traject duurt lang

De Jong laat nu onderzoeken of hij de nieuwe informatie in de openbaarheid kan delen met de raad. Ook ondernemer Ronald Zuiderveld van de McDonalds wil niets zeggen over de met de wethouder gedeelde feiten. ,,Dit traject duurt al zo ontzettend lang. Het is nu eerst aan de raad.’’ Al ruim voor begin 2016, toen het werk aan de rotonde begon, liet Zuiderveld weten bang te zijn dat zijn restaurant minder zichtbaar zou worden voor automobilisten. Gemeente en provincie, die al akkoord is met de mast, beloofden dat McDonalds zijn ‘wegrestaurantfunctie’ zou behouden.

Lees ook | McDonald’s Joure wil langere reclamemast

Met het verleggen van de snelweg A7 is de bestaande mast van 16 meter niet meer goed zichtbaar voor het langskomend verkeer. Met minder gasten tot gevolg. Zuiderveld stelt dat hij eerst anderhalf jaar in gesprek is geweest met de gemeente over een ‘landmark’ bij de rotonde waarop ook plek zou zijn voor commerciële uitingen. Volgens hem zag de gemeente ineens af van reclame op dit herkenningspunt. Pas toen diende de ondernemer een aanvraag in voor een hogere mast.

Ik hoef niet per se de hoogste of de langste

,,Ik hoef niet per se de hoogste of de langste. Daar gaat het niet om. Een reclamemast van 15 meter was veel goedkoper geweest, ook in onderhoud. Maar uit onderzoek blijkt dat de mast 30 meter moet zijn, wil een automobilist de boodschap op tijd zien om nog veilig af te kunnen slaan’’, aldus Zuiderveld. ,,Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat er een goede oplossing zou komen voor de zichtbaarheid van mijn bedrijf, maar ik voel me inmiddels een behoorlijk gefrustreerde ondernemer.’’

In de gemeenteraad werd woensdagavond met verwondering gereageerd op de mededeling dat er informatie zou ontbreken. ,,Ik ben er verbaasd over, want dit dossier bestaat toch al enige tijd’’, aldus Henk Alderse Baas van het CDA. Hij noemt het ,,een beetje toeval’’ , omdat zijn partij - ,,en ook van andere fracties was dit bekend’’- tegen de vergunning zou stemmen. Wethouder De Jong snapt deze verbazing. ,,We hebben geprobeerd helder te krijgen welke afspraken er zijn en hoe die doorwerken in deze aanvraag. Hoogst ongelukkig dat er in deze fase van de besluitvorming nieuwe feiten opduiken. Dit wil je niet.’’ Hij laat uitzoeken wat er mis is gegaan.