De Fostaborg, een snelboot van Wagenborg Passagiersdiensten.

Wagenborg werkt aan proef met experimentele brandstof

De Fostaborg, een snelboot van Wagenborg Passagiersdiensten. Foto: Jan Spoelstra

Wagenborg Passagiersdiensten onderzoekt de mogelijkheden voor een proef om de CO2-uitstoot van de veerboten verder te verlagen.

Als het aan directeur Ger van Langen ligt, vaart een van de snelboten in 2022 bij wijze van experiment op dimethylether. Dit wordt onderzocht als een schoon alternatief voor traditionele brandstoffen, omdat het verbrandt zonder vorming van fijne stofdeeltjes. Dieselmotoren kunnen erop draaien.

Het gebruik ervan is zo nieuw, dat Wagenborg er een ontheffing van de Binnenscheepvaartwet voor nodig heeft, vertelt Van Langen. Het is mede daarom nog niet zeker of de proef in 2022 daadwerkelijk van start gaat. ,,Het zit nog in de onderzoeksfase’’, zegt de directeur.

Van Langen beschouwt dimethyl-ether als een tussenoplossing richting volledig CO2-vrij varen. Dat is met dimethylether nog niet het geval, omdat er voor de productie wel koolstof nodig is. In Delfzijl zit een fabriek die de stof maakt.

CO2-uitstoot nog steeds hoog

Sinds 2019 vaart Wagenborg overigens al niet meer op pure diesel, maar op ChangeXL. Dat is een brandstof waarvan diesel het hoofdbestanddeel is, met bijmenging. Dit leidt volgens Van Langen tot 40 procent minder fijnstof en 8 tot 10 procent minder CO2-uitstoot.

Maar met 4 miljoen liter brandstof per jaar is de CO2-uitstoot van de veerboten nog steeds hoog, vertelt Van Langen zonder eromheen te draaien. ,,We zijn ons ervan bewust dat onze bijdrage aan de vervuiling van de aarde substantieel is.’’ Op meerdere manieren wil Wagenborg daar iets tegenover zetten.

Zeker 30.000 euro voor CO2-reductie eilanden

Zo heeft het bedrijf vorig jaar ook een CO2-compensatiefonds in het leven geroepen. Elke passagier kan vrijwillig 50 cent per reis doneren. Het geld komt in een fonds, waaruit projecten voor CO2-reductie op Ameland en Schiermonnikoog worden betaald. Eilanders kunnen tot en met 31 januari plannen insturen.

Hoeveel geld er vorig jaar opgehaald is en hoeveel procent van de reizigers meedoet, kon Van Langen gisteren vanaf zijn vakantieadres op Schiermonnikoog niet zeggen. Met de gemeenten Ameland en Schiermonnikoog is afgesproken dat Wagenborg in ieder geval garant staat voor een pot van 30.000 euro per jaar. Een commissie van vier bestuursleden van dorpsbelangen van beide eilanden kent de bedragen toe.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Ameland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct