Ook containerschepen vanaf 100 meter krijgen aangepast routeadvies bij Waddeneilanden met slecht weer

Een proef met een schip vergelijkbaar met de MSC Zoe in de golfomstandigheden van januari 2019 toen het containerschip honderden containers verloor op de Waddenzee. Onderzoeksinstituten MARIN en Deltares hebben op verzoek van de OVV onderzoek uitgevoerd hoe het containerverlies kon ontstaan en hoe dit in de toekomst voorkomen is. ANP REMKO DE WAAL

Met slecht weer krijgen niet alleen containerschepen langer dan 300 meter meer een aangepast routeadvies van de kustwacht, ook containerschepen langer dan 100 meter krijgen voortaan een waarschuwing voor een verhoogd risico op het verlies van containers.

Dit doet de kustwacht op basis van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en vervolgonderzoeken van het MARIN.

Voor containerschepen met een lengte tussen de 100 en 200 meter wordt geadviseerd om noodzakelijke maatregelen en eventueel een alternatieve koers te nemen bij golfhoogten hoger dan 3,3 meter. Dit om te voorkomen dat het schip hevige slingerbewegingen maakt en zo containers overboord kunnen slaan. In dat geval wordt er een navigatiebericht aan de scheepvaart gestuurd.

Containerschepen langer dan 200 meter worden geadviseerd om bij een golfhoogte van 4,5 meter of meer de noordelijke route langs de Waddeneilanden te nemen. Bij een daadwerkelijke golfhoogte van 4,5 meter of meer worden schepen die ter hoogte van Texel varen ook actief opgeroepen door de kustwacht, daar hebben ze namelijk nog de keuze om de noordelijke of de zuidelijke route te nemen.

De kapitein van een schip is niet verplicht het advies op te volgen. Voor het actief oproepen van containerschepen tussen de 100 en 200 meter heeft de kustwacht op dit moment niet genoeg mensen. Daarnaast is het risico op containerverlies op zowel de noordelijke als de zuidelijke route voor kleine containerschepen nagenoeg gelijk.