De familie Stutte uit Düsseldorf.

De Duitse toerist is van grote waarde voor Ameland: hier is het allemaal wat losser en 'gemütlichter'

De familie Stutte uit Düsseldorf. FOTO JAN SPOELSTRA

De Duitse toerist is van grote waarde voor de economie op Ameland. De eilanders doen er dan ook alles aan om het hun buitenlandse gast naar de zin te maken.

De Duitse toerist is van grote waarde voor de economie op Ameland. De eilanders doen er dan ook alles aan om het hun buitenlandse gast naar de zin te maken.

Je hoeft Cinto Prosperi eigenlijk maar een vraag te stellen en de directeur van de VVV Ameland somt moeiteloos een ongekende hoeveelheid cijfers, data en informatie op. Bijvoorbeeld over het

belang voor het eiland van de buitenlandse gast. Of beter gezegd: de Duitse toerist. ,,Tja’’, zo haast hij zich te verontschuldigen. ,,De gemeente verwacht dat wij jaarlijks kunnen vertellen hoeveel gasten er zijn geweest en hoe hun verblijf verloopt. Ieder half jaar rapporteren wij de gemeente hierover.’’

In de toeristische visie van Ameland is vastgelegd dat het eiland jaarlijks zo’n 650.000 toeristen moet ontvangen. Met deze aantallen kan het eiland floreren en de leefbaarheid voor de bewoners bewaken, zonder ten onder te gaan aan massatoerisme. Seizoensverlenging is daarbij het kernwoord.

Met de Duitse toerist haalt Ameland de gewenste gast naar het eiland. Zij zijn verantwoordelijk voor 30 procent van het aantal overnachtingen. ,,Duitsers verblijven gemiddeld tweemaal langer (7,2 nachten) op het eiland dan Nederlandse toeristen (3,9 nachten). Dus eigenlijk zijn het er minder dan mensen misschien vaak denken, want je komt dezelfde gasten gewoon wat vaker tegen. Duitsers gaan als ze hier een week zijn misschien niet iedere dag uit eten, maar per saldo besteden ze wel meer dan de Nederlandse gast. De porties die de restaurants serveren zijn ook Duitse porties, dus grotere. Nederlanders, die wat meer met hun gezondheid bezig zijn, laten dan ook vaker wat op hun bord liggen’’, weet Prosperi.

Globaal ziet hij een verdeling van de toeristische omzet tussen overnachtingen (45 procent) en bestedingen in de horeca en ‘funshopping’ (55 procent). Dit jaar zal die 55 procent vermoedelijk niet worden gehaald, denkt de VVV-directeur. Door de coronaperikelen is het voor toeristen lastiger om het geld buiten de deur uit te geven.

'Zij zijn hier altijd te gast geweest. Met uitzondering van een periode van vijf jaar'

Uit cijfers blijkt dat het percentage Duitse gasten sinds 2005 nog jaarlijks toeneemt. De band met het buurland bestaat al zo’n honderd jaar. ,,Zij zijn hier altijd te gast geweest. Met uitzondering van een periode van vijf jaar. Toen waren ze hier de baas, maar al snel daarna kwamen ze weer terug als gast.’’ Heel bewust mikt de VVV op inwoners uit de drie noordelijke deelstaten Noordrijn-Westfalen, Hessen en Niedersaksen. ,,Daar wonen bijna net zoveel mensen als in Nederland. Het ligt relatief dichtbij. Van groei uit het binnenlands toerisme moeten wij het niet hebben.’’

Traditiegetrouw komen de Duitsers in gezinsverband naar het eiland. Vaak komt er ook nog een neefje, tante of grootouder mee. Pasen is voor veel Duitse gasten het begin van het vakantieseizoen. Ook de zomer- en herfstvakantie zijn erg belangrijk. De laatste jaren ziet Prosperi ook steeds meer stellen deze kant opkomen.

Marketing

De buitenlandse gasten worden aangespoord door de vele online-marketing-uitingen, waarvan de VVV gebruikmaakt. ,,Daar gaat een groot deel van ons budget aan op. Voor de Duitse markt is dat zeker 35 procent. Wij kunnen daardoor veel adequater reageren. Neem bijvoorbeeld het ongeval met het Duitse meisje begin deze maand. We hebben direct onze campagne voor Duitsland stilgezet.’’

Dat de oosterburen graag naar Ameland komen heeft volgens Prosperi verschillende redenen. ,,Op de Nederlandse Waddeneilanden is het allemaal wat losser en gemütlicher dan op de Duitse Waddeneilanden. Hier zie je weinig hoogbouw en geen hekken en prikkeldraad als je de natuur in gaat. En de overtocht is natuurlijk onbetaalbaar, zeker als op een zandplaat twee zeehonden liggen. Mensen weten dat ze dan door Werelderfgoed varen. En men is op Ameland natuurlijk ook écht in het buitenland.’’

De Duitsers wordt het door de Amelander ondernemers desalniettemin zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Alle menukaarten zijn in ieder geval tweetalig: Nederlands en Duits. Soms is er ook nog een Engelse variant. Gebruikelijk is dat gasten in eerste instantie in het Nederlands worden aangesproken, maar als zij in het Duits antwoorden, dan schakelt het personeel moeiteloos over in goed Duits. ,,In dat opzicht is Ameland echt anders dan de rest van Friesland’’, stelt Prosperi. Soms vinden Duitsers het ook leuk om zelf Nederlands te spreken, merkt hij. Ook is er een Duitstalige Ameland Guide-app.

Gezagsgetrouw

De coronapandemie zorgt dit jaar voor een ander beeld op het eiland. Nadat de eilandburgemeesters toeristen gezamenlijk hadden opgeroepen deze zomer niet naar de Wadden te komen, annuleerden Duitse gasten dit voorjaar massaal. ,,Als in Nederland een burgemeester iets zegt, heeft dat doorgaans niet zoveel invloed, maar dat ligt in Duitsland heel anders. Daar is men gezagsgetrouw. Nu pas zien we dat Duitsers toch wel weer deze kant op willen komen, maar de vrijgekomen plekken voor deze zomer zijn in maart en april direct door Nederlandse toeristen ingenomen. De Duitsers zijn nu teleurgesteld. We hopen dat ze toch later dit jaar of anders volgend jaar weer willen terugkomen.’’

Tot groot onbegrip leidt de massale aanwezigheid van Duitse toeristen op het eiland doorgaans niet, zo denkt Prosperi. ,,Hun normale spraakniveau ligt gemiddeld zo’n 2 of 3 procent hoger dan dat van Nederlanders. Dat geeft soms wel eens enige ergernis. Zeker als de doorgaans veel aanwezige groepen van scholen of verenigingen hun verblijf afsluiten met de traditionele vossenjacht. Als die groepen dan door de straten rennen, geeft dat wel eens wat kabaal.’’

Kanon in de werkplaats

Ook over de Duitse kentekens die in groten getale worden gezien in de dorpen en op de vakantieparken, hoort Prosperi wel eens opmerkingen. ,,Maar het is een misverstand te denken dat er daardoor veel meer Duitsers zijn. Zij nemen relatief vaak hun auto mee naar het eiland. Maar eenmaal op het eiland huren ze vaak een fiets.’’

Dat laatste kan Herman Molenaar, medewerker van fietsverhuurder Kiewiet, beamen. ,,Wij verhuren veel meer aan Duitsers. Al die groepen jongeren die hier komen, huren altijd een fiets. Dit jaar dus niet, want ze komen niet. Zeker in april en mei kon je hier een kanon in de werkplaats afschieten. Er was gewoon niets aan.’’

Los van enkele borden waarop staat Herzlich Willkommen of Fahrradverleih en een rek met verschillende Duitstalige kranten zijn er weinig Duitstalige uitingen op het eiland. Het eiland is gevrijwaard van kramen met Bratwurst en andere Duitse snacks. In die zin overheerst de Friese nuchterheid. Plannen om de trouwe buitenlandse gasten nadrukkelijker te verwelkomen werden door de ondernemers niet nodig geacht, nadat de toeristenstroom uit het buurland rond Pinksteren weer langzaam op gang kwam.

Verliefd

Voor Kai Schröder uit Oldenburg maakt dat allemaal niet zoveel uit. ,,Ameland is ons tweede thuis. Mijn oma kwam hier begin jaren twintig in de vorige eeuw ooit op vakantie en sindsdien zijn wij allemaal verliefd op het eiland.’’ Met echtgenote Bianca heeft hij een vakantiewoning in Buren. Om de twee weekeinden rijden ze twee uur om naar Ameland te komen. ,,En iedere keer voelen die twee dagen alsof we twee weken vakantie hebben gehad’’, zegt zij.

De Schröders voelen zich thuis op het eiland. ,,De sfeer is ontspannen, de mensen vriendelijk en gastvrij. De natuur is prachtig, iedere dag zijn de luchten weer anders. Als we behoefte hebben aan gezelschap, gaan we een dorpje in. Willen we rust, dan gaan we naar het strand en de duinen. Er is hier geen verplichting.’’ En als ze echt even ‘gek’ willen doen, dan gaan ze naar beachclub Sunset bij Hollum. ,,Dat is dan even ons Mallorca-gevoel’’, zegt Bianca lachend.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct