Zo zien de nieuwe treinen van Arriva er van binnen uit

Arriva introduceert maandag zijn nieuwe WINK- treinen in Groningen en Friesland. Het bedrijf kocht in totaal 18 treinen. Zo zien ze eruit.

Arriva had graag uitgepakt met een feestelijke introductie van de 18 nieuwe treinen, grotere broertjes van de GTW’s (de Spurts ) die sinds 2007 in het Noorden rijden. Zo’n uitbundige presentatie zit er niet in vanwege corona, maar treinreizigers gaan er niet minder op vooruit.

Ze kunnen de nieuwe, stillere trein vanaf maandag tegenkomen tussen Groningen en Delfzijl, Eemshaven en Leeuwarden en op de spoorlijnen naar Harlingen en Stavoren. Aan de reistijd verandert niks, maar door de rust gaat de trein voor je gevoel toch sneller.

Oerol

De nieuwe treinen kregen eind vorig jaar al streeknamen uit beide provincies. Daar past Arriva nu ook een deel van het interieur op aan. Zo valt op de toiletwand van treinstel 610, genoemd naar theaterfestival Oerol op Terschelling, een knalgele hommage te lezen aan festival-grondlegger Joop Mulder. Hij was jurylid van de namenwedstrijd.

loading

Festival De Hongerige Wolf krijgt maandag ook alle aandacht in de gelijknamige trein. Daarna volgen stoomtrein STAR en de andere 15 treinen. Arriva voegt verhalen over de treinnamen toe aan haar website treinvolverhalen .

loading

Alle nieuwe treinen zijn uiteraard in de nieuwe outfit afgeleverd: blauw-wit aan de buitenkant, met nieuwe bekleding, opladers, verlichting, tafeltjes en meer reizigersinformatie binnen. Bij de beter zichtbare treindeuren kun je ook zien waar in de trein de meeste ruimte is. De eerste roodwitte Spurts zijn ook al omgebouwd volgens nieuw design, maar het duurt nog wel een jaar voordat ze alle 53 zijn gemoderniseerd.

Keukenolie

Het mooie van de nieuwe trein is volgens Arriva niet alleen dat die stiller is, maar ook milieuvriendelijker dan de kleinere Spurt. De WINK trein rijdt op HVO, een synthetische diesel die is gemaakt van afgewerkte keukenolie. Dat zorgt voor een afname van 89 procent CO2. Het inspuiten van Ad Blue in het uitlaatsysteem maakt stikstofoxiden in de uitlaatgassen onschadelijk. loading

Opvallend in de nieuwe treinen is het veel grotere (7 meter lange) motorwagen waar reizigers doorheen kunnen lopen. Die ruimte is nodig voor een powerpack met een brandstofmotor, batterijen voor de opslag van energie die vrijkomt tijdens het remmen, en een pantograaf op het dak om stroom van de bovenleiding te halen. De ruimte is groot genoeg om de trein in een later stadium helemaal te elektrificeren. De batterij zorgt er nu al voor dat de dieselmotor op een (eind)halte uit kan als de trein stilstaat.

Elektrisch rijden

Door de nieuwe techniek kunnen de treinen in de toekomst elektrisch rijden, ook al gaat de elektrificatie van spoorlijnen (helemaal of gedeeltelijk) in Noord-Nederland niet zo snel als elders in binnen- en buitenland. De techniek maakt het voor Arriva gemakkelijker om de trein op andere spoortrajecten in te zetten. De trein wordt later dit jaar voor elektrisch rijden goedgekeurd, verwacht het bedrijf. loading

De WINK-trein voldoet nog niet aan de Duitse eisen voor de spoorlijn naar Leer. De naam is een afkorting van: Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug wat staat voor converteerbare, innovatieve korte stoptrein. Hij kan een snelheid van 140 km/uur halen en is daarmee zeer geschikt voor de sneltreinroutes tussen Winschoten, Groningen en Leeuwarden.

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Video
Openbaar vervoer
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct