Auke van Netten en Auke Hoogterp in de vernieuwde dorpswinkel van Gaastmeer. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Zo gaat Gaastmeer de krimp te lijf

Auke van Netten en Auke Hoogterp in de vernieuwde dorpswinkel van Gaastmeer. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

De school gaat dicht, maar de dorpswinkel breidt uit. Gaast-meer strijdt eensgezind tegen de krimp.

Een stevige bries laat het water in de Wijdesloot golven en klotsen tegen de kade. Waar in de zomer tot soms wel 60 valkjes liggen, zijn de steigers nu leeg. Een hovenier doet in alle rust zijn werk. Bij de dorpswinkel heerst ondertussen een opvallende bedrijvigheid: werklieden leggen de laatste hand aan de verbouwing van de supermarkt van Auke van Netten. Gaastmeer maakt zich op de eerste dag van de lentemaand klaar voor het nieuwe seizoen.

Duurzame aanpak

Al 25 jaar lang pacht Van Netten de dorpswinkel. ,,Eigenlijk is Gaastmeer met bijna driehonderd inwoners te klein voor een eigen supermarkt.’’ Toch wil hij er nog wel een paar jaar aan vastplakken. Sterker nog; met de stichting dorpshuis, eigenaar van het pand, besloot de ondernemer de winkel te verbouwen en zelfs een beetje uit te breiden door het inpandige kantoor uit de winkel te halen.

Ledlampen, zonnepanelen op het dak, een warmtewerend plafond. ,,We hebben bewust voor een duurzame aanpak gekozen. In het assortiment is in de nieuwe Dagwinkel veel ruimte voor verse en streekgebonden producten. Zo komt het vlees van de keurslager uit Workum, halen we de wijn uit Stavoren bij de Vier Heemskinderen en is er een complete biologische afdeling. Misschien is het wat duurder, maar zeker ook exclusiever. Daarmee wil ik mij onderscheiden en ook mensen van buiten het dorp trekken.’’

Na vier dagen verbouwen en een langere voorbereiding gaat de winkel vandaag weer open. Aan de wanden hangen grote, zwart-witfoto’s van de ambachten die vroeger in Gaastmeer werden uitgeoefend. De palingaak herinnert aan het rijke visserijverleden. Een foto toont ook de bakkerij, die pal tegenover de winkel was gevestigd. ,,De winkel toont de ambachtelijke historie, de nostalgie’’, aldus Van Netten.

Melkboer vulde koelkast

Er is in Gaastmeer altijd wel iets te doen, stelt Auke Hoogterp. De voorzitter van de Stichting Dorpshuis heeft op drie jaar na zijn hele leven in het dorp gewoond. ,,Het is een fijn dorp.’’ Hij herinnert zich de gemoedelijke tijd waarin zijn vader als melkboer bij afwezigheid van de bewoners zelf de koelkast vulde. Er was vertrouwen.

Aan die sfeer en gemeenschapszin is weinig veranderd. ,,We doen het hier met elkaar. Als er iets moet gebeuren, dan doen we dat samen.’’ In de zomer, als er door de komst van recreanten en dagtoeristen drie- tot viermaal zoveel mensen in het dorp zijn, is iedereen druk bezet. De recreatieondernemers – soms ook agrariër – de beide restaurants en snackbar doen goede zaken.

Buiten het seizoen komen de inwoners regelmatig bijeen in het dorpshuis, dat van september tot april de hele week geopend is. Met drie biljartgroepen en evenzoveel wedstrijdtafels vormt deze sport het hart van het gemeenschapscentrum. Hoogterp weet niet beter dan dat in Gaastmeer altijd hartstochtelijk op het groene laken wordt gestreden.

Recessie doet zich gelden

De krimp die op het platteland hard toeslaat, lijkt op Gaastmeer nog betrekkelijk weinig invloed te hebben. Natuurlijk, de dorpsschool sluit na dit schooljaar definitief de deuren. Jarenlang hebben de inwoners de sluiting kunnen voorkomen, maar de aanwas van jonge kinderen is te gering. De recessie doet zich hier gelden.

,,Sinds de crisis is er geen woning meer bijgebouwd’’, aldus Van Netten. Nu zijn er voorzichtige nieuwbouwplannen. Vrijkomende huizen vinden doorgaans snel een nieuwe eigenaar. Beide mannen zouden graag zien dat de gemeente niet toestaat dat woningen als tweede vakantiewoning worden gebruikt. Met permanente bewoning van recreatiehuizen hebben zij geen probleem, in tegenstelling tot de gemeente. Immers: hoe meer zielen, hoe groter de leefbaarheid.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct