Zelfrijdend wagentje voor het bagagevervoer? Ameland ziet er wel wat in

De ‘Mule’, zoals het karretje wordt genoemd, trok gisteren op Klein Vaarwater veel bekijks. FOTO JAN SPOELSTRA

Zelfrijdende wagentjes die de bagage van toeristen van de boot naar campings en vakantievilla’s rijden? Ameland heeft er wel oren naar.

Het eiland is deze week het toneel van een test met karretjes voor goederentransport zonder chauffeur. Ze zijn, zoals dat heet, ‘semi-autonoom’; verkeersleiding op afstand houdt de voertuigen in de gaten.

De wagentjes zijn een initiatief van softwarebedrijf MWLC en de klimaatactivistische stichting Urgenda. Vakantiepark Klein Vaarwater is de testlocatie. Het vakantiepark heeft zelf ook wel oren naar werkelijke inzet van het Semi-Autonoom Goederen Transport (SAGT), voor het vervoer van bagage en de linnenpakketten voor haar gasten.

,,Iedere vakantieganger worstelt met zijn bagagevervoer,’’ zegt Hans van Hout van het vakantiepark. ,,De auto is een pakezel. Dat biedt een uitsdaging. Er is nooit genoeg parkeerplek op het eiland.’’

Route

Tijdens het testen van het wagentje bleek deze week ook de Nessemer vishandel Metz geïnteresseerd. Die heeft ook een vestiging in Hollum, aan de andere kant van het eiland, en tussen die twee locaties wordt veel heen en weer gereden met koel-auto’s. Op die route zou perfect een zelfrijdend karretje ingezet kunnen worden, voorzien van koelkasten voor vis en garnalen.

loading

Als route wordt gedacht aan een rustige weg, zoals de binnendijkse weg van Wetterskip Fryslân. De karretjes gaan niet snel, het maximum is 6 kilometer per uur en het laadvermogen is 250 kilo.

Ze zijn voorzien van verschillende sensoren en een camera die het karretje laten stoppen als er binnen een meter een schaap op de weg ligt of als er een kind op een step voorlangs schiet.

Proef

Antoine Maartens van Urgenda hoopt dat er in oktober een eerste serieuze proef op het eiland gehouden kan worden. Volgens hem zijn de wagentjes stil en veilig, stoten ze geen CO2 uit, lossen ze het toenemende personeelstekort op en sluiten ze aan op de duurzame ambities van het eiland.

Ze kunnen voor veel verschillende werkzaamheden worden ingezet, zoals het bevoorraden van horeca, fietsenverhuurders en winkels. ,,En waarom zou je dat niet ’s nachts doen?” Voordat de karretjes op het eiland mogen rijden, moet de overheid eerst een concessie uitgeven. De gemeente Ameland laat weten het initiatief toe te juichen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Video