Wethouder Friso Douwstra op het Leeuwarder NS-station. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Wethouder Friso Douwstra: 'Snellere trein naar Randstad nodig'

Wethouder Friso Douwstra op het Leeuwarder NS-station. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Non-stoptreinen van Leeuwarden naar de Randstad zijn noodzakelijk, zegt wethouder wethouder Friso Douwstra. ,,De huidige situatie is onacceptabel.’’

‘Met de auto ben ik in een uur in de Coentunnel in Amsterdam’’, zegt de Leeuwarder CDA-wethouder. ,,En moet je eens zien, als ik met de trein ga’’. Hij tikt Amsterdam in op de NS-website en toont het resultaat: 2.07 uur of 2.21 uur. ,,En dan moet ik eerst nog naar het station fietsen.’’

,,De afstand van de Randstad naar Leeuwarden en de rest van het Noorden moet in tijd korter worden. Ik vind het onacceptabel dat voor een gebied met 11 procent van de economie zo weinig gekeken wordt hoe de connectie verbeterd kan worden, ook met het buitenland.’’

'Friesland is perfecte proeftuin'

In de Randstad wordt het Noorden nog wel eens als afgelegen gezien, maar dat past niet meer in deze tijd, stelt Douwstra. ,,Op wereldschaal is Nederland eigenlijk een stad. Leg de kaart van Los Angeles of New York maar eens over ons land.’’

,,Friesland is een perfect gebied om een proeftuin te zijn voor projecten. De Randstad loopt over, terwijl wij wel wat mensen kunnen gebruiken met de krimp.’’ Hij maakt een vergelijking met de TGV: ,,Kijk naar Frankrijk of Duitsland. Hier is de trein volstrekt niet zo concurrerend als daar. Het moet beter en sneller.’’

Douwstra is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg MIRT Noord-Nederland. ,,Daarin proberen we gezamenlijk met noordelijke gedeputeerden en wethouders één bundeling van ambitie en kracht naar Den Haag te zijn. We benaderen de ministeries. We willen non-stoptreinen naar de Randstad. Met een stop in Zwolle kan ik nog leven, maar verder niet.’’

Plannen voor nieuwe spoorlijnen

Ook op andere manieren moet het treinverkeer naar de Randstad verbeterd worden. ,,Soms moet er een brug tussenuit. Denk aan het spoorviaduct bij Leeuwarden in het Van Harinxmakanaal. Daar wordt een aquaduct voorbereid, dat helpt echt. En je hebt de flessenhals, het stuk spoor tussen Meppel en Zwolle. Dat moet anders.’’

Dit beruchte spoorgedeelte is deze zomer vaak bekritiseerd. Al het spoorverkeer uit de noordelijke provincies naar Zwolle moet erlangs. Als er een probleem of spoorwerk is, ontbreekt voor passagiers een uitwijkmogelijkheid. Hoe dat opgelost wordt, maakt Douwstra niet uit: ,,Misschien moet het spoor daar wel worden verdubbeld, maar er zijn ook andere opties.’’

Zo wordt er nog altijd gedacht aan een spoorlijn over de Afsluitdijk, van Heerenveen door de Noordoostpolder (Hanzelijn) of via Stavoren-Enkhuizen. Eerder waren er al plannen voor, maar tot uitvoering kwam het toen niet. Het geld dat de rijksoverheid er voor klaar had liggen, is voor een deel besteed aan de Heak om Leeuwarden. Den Haag zou dus om die reden de hand op de knip kunnen houden.

Oplossing knelpunt Zuiderplein

Onzin, vindt Douwstra: ,,Mogen we dan voor de toekomst niets nieuws wensen? We hebben nu de Haak aangepakt, dat was een groot succes. Het was goed voor de leefbaarheid en het gebeurde binnen het budget. Maar voor de toekomst is het spoor ook heel belangrijk.’’

Leeuwarden zal nooit een kruispunt van wegen worden, realiseert Douwstra zich. ,,We liggen nu eenmaal decentraal. We zijn geen kruispunt, maar wel een T-splitsing.’’ De spoorverbinding via Groningen naar Duitsland is belangrijk en hetzelfde geldt voor het Van Harinxmakanaal, dat straks geschikt wordt voor grotere schepen.

Om het Leeuwarder knelpunt bij het Zuiderplein op te lossen, ijvert Douwstra voor een verdiept spoor tussen het NS-station en Camminghaburen. Vier spoorwegovergangen kunnen dan verdwijnen. Die ingreep is heus niet zomaar rond, realiseert de wethouder zich: ,,Dat kost misschien wel tien jaar en honderden miljoenen. Maar wij hebben het liefst een totaaloplossing. Dat is echt haalbaar.’’

Infrastructuur beter benutten

Hij heeft er vertrouwen in dat de NS en Prorail bereid zijn om het beoogde treinstation bij De Werpsterhoeke te openen. ,,We gaan daar een mobiliteitshub van maken’’. Wie in de binnenstad moet zijn, kan daar straks parkeren en met de trein snel naar de binnenstad. Ook bewoners van de nieuwe wijk Middelsee hebben er voordeel bij.

Het aquaduct op de plek van de huidige spoorbrug zou bij voorkeur een fietspad en een busbaan moeten krijgen, vindt Douwstra. ,,In de volgende periode van de Provinciale Staten krijgen we daar duidelijkheid over. Ik zie op termijn wel een bus voor me zonder chauffeur, die snel heen en weer rijdt naar het station.’’

,,We willen onze infrastructuur ook beter benutten. We kijken naar het verkeer door de stad. Neem Friesland Campina: kan het verkeer van dit bedrijf niet deels over het kanaal?’’ De komst van kleine karretjes op stroom die het centrum bevoorraden, past hier ook in. ,,En we willen praten met bierbrouwers: kan de bevoorrading in de stad ook anders?’’

Verbeterde fietsroutes

De huidige coalitie kondigde begin dit jaar aan om de binnenstad verder autoluw te maken, te beginnen bij het Hofplein en Gouverneursplein. ,,Daarna kijken we verder in het centrum.’’ Stimulering van fietsverkeer gaat de komende jaren ook verder met verbeterde routes. ,,Want we willen fietsstad van Nederland worden.’’

Voor auto’s ligt de stad er op dit moment goed bij. Grote ingrepen zijn er de komende jaren nauwelijks, behalve dan een vernieuwde aanleg van de Planetenlaan, de hoofdweg over bedrijventerrein De Hemrik. ,,Ik vind dat die weg nog een keer doorgetrokken moet worden naar de Wâldwei. De ondernemers willen dat ook graag’’, zegt Douwstra. Vrachtwagens naar De Hemrik hoeven dan niet meer door de stad.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct