Wat leverde de TopDutch-campagne op? Deze zomer volgt eindelijk het antwoord

TopDutch lanceerde campagne om Tesla naar Noord-Nederland te halen.

De drie noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen willen na de zomer de uitkomsten van hun onderzoek naar het succes van de TopDutch-campagne presenteren. De campagne, gericht op het binnenhalen van internationale bedrijven, liep begin dit jaar af.

De vraag wat de campagne het noorden heeft opgeleverd hangt nog steeds boven de markt. Consultancybureau ERAC is door de provincies gevraagd om de vraag te beantwoorden. Het bedrijf uit Den Bosch voert op dit moment onderzoek uit. Dat moet deze zomer klaar zijn. ERAC is, volgens eigen website, ‘het bepalende adviesbureau’ voor lagere overheden. ERAC heeft eerder opdrachten uitgevoerd voor de provincies Groningen en Drenthe.

Van de opdracht gehaald

Consultancybureau Berenschot zou het onderzoek dit voorjaar uitvoeren, maar het bureau werd begin dit jaar van de opdracht gehaald . Gerard de Boer van marketingbureau Initio, het bedrijf achter de TopDutch-campagne, gaf (deels betalende) lezingen namens Berenschot. De provincies oordeelden dat die zakelijke connectie Berenschot in de weg zou zitten bij een onafhankelijk oordeel over onder meer het werk van Initio. Maar dat is niet meteen het geval.

Lees ook [PREMIUM] Wat heeft twee jaar TopDutch het Noorden opgeleverd? (Behalve ruzies achter de schermen)

Onder de naam TopDutch probeerden de drie provincies onder meer de Amerikaanse autofabrikant Tesla naar het noorden te lokken. Dat begon als ludieke actie, maar kreeg een serieuzer karakter toen Groningen, Drenthe en Friesland 1,2 miljoen euro op tafel legden. Achter de schermen kregen betrokken ondernemers ruzie.

Berenschot zou een advies geven over de toekomst en het effect van die campagne toetsen en onder meer onderzoeken hoe het proces is verlopen, welke partijen welke rol speelden en wat het project heeft opgeleverd. Met die vragen werkt ERAC nu.

‘Wij van Initio adviseren niet Initio’

Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant keken eind 2019 in een uitgebreide reconstructie terug op de TopDutch-jaren. Daarin gaf Gerard de Boer al aan dat hij zijn bureau Initio niet het aangewezen bureau vindt om de TopDutch-campagne voort te zetten. Hij zei: ,,Wij van Initio adviseren niet Initio.’’

Op dit moment worden momenteel geen nieuwe TopDutch-campagnes meer gelanceerd. Wel lopen er nog een aantal campagnes.