Wat hier zo stinkt? Rot fruit van de MSC Zoe

Het containerongeluk van de MSC Zoe heeft in Bremerhaven een stinkende nasleep gekregen. Een kapotte container vol pompelmoezen is gaan rotten.

,,Dertig ton pomello’s. Eerst vroor het nog, maar toen de temperaturen opliepen, knapten ze een voor een uit hun schil. U kunt zich iets voorstellen bij de geur’’, zegt havenmeester Andreas Mai.

De haven heeft nog steeds veel werk van de MSC Zoe, die op 1 en 2 januari zeker 345 containers op de Noordzee verloor en daarna aanlegde in Bremerhaven. Daar werden nog eens ruim 450 beschadigde containers op de kade getild.

De meeste ervan staan nog altijd in een loods van Container Terminal Eurogate, aldus Mai. Ze zijn het middelpunt van een belangendans.

Logistieke kermis

Het is er een komen en gaan van functionarissen. ,,Eigenaren van de containers, eigenaren van de lading, verzekeraars, vertegenwoordigers van twee rederijen (naast MSC ook Maersk, waarmee MSC een pact heeft, red.), verzekeringsinspecteurs, de havenautoriteit’’, somt Mai op.

Container voor container schatten ze in hoe groot de schade is. ,,Soms lijkt een container redelijk ongeschonden, maar kan het toch zijn dat de eigenaar van de auto die erin zit, die auto niet accepteert en schade claimt.’’

De afhandeling is een tijdrovende, logistieke kermis, schetst de havenmeester. ,,Het is net als een verbouwing bij u thuis. Als de schilder niet komt op het afgesproken tijdstip, moet de rest van de bouw wachten.”

Schade definitief repareren

De MSC Zoe werd na het ongeluk provisorisch gerepareerd in Bremerhaven, voer toen door naar de Poolse havenstad Gdansk om te lossen en keerde op 5 februari leeg terug in Bremerhaven. Daar ligt ze nu alweer elf dagen.

De rederij wil er niets over kwijt, maar Mai vindt er niets geheimzinnigs aan. ,,De beschadigingen worden definitief verholpen’’, vertelt hij. ,,Er wordt flink gelast. Dat kon niet eerder. Het is te gevaarlijk om te lassen als er nog containers aan boord zijn. Veel stalen sjorhaken waren uit het dek gescheurd en lieten gaten achter.’’

Hafenkapitän Mai verwacht dat de zeereus volgende week klaar is om weer uit te varen. Dan maakt de rederij waarschijnlijk ook het definitieve aantal overboord geslagen containers bekend.

Lees ook: Dringen op de Noordzee: hoeveel ruimte is er nog?

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement