Foto:

Wakker worden met de drilboor van bouwvakkers

Foto: Jilmer Postma

In de coronaperiode draait het om rekening houden met elkaar. Tijdens de verbouwing van de supermarkt onder zijn woning gebeurde dat bitter weinig, vindt Martien Boerwinkel.

Lees ook | Geluidsoverlast van buren in coronajaar sterk groter

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Hij snapt ook wel dat de Aldi-super, schuin onder zijn Drachtster appartement, aan een opknapbeurt toe was. En dat zo’n verbouwing nu eenmaal lawaai maakt. ,,Maar dit duurde maandenlang. En het ergste was de onvoorspelbaarheid. Je wist nooit wanneer het los ging.”

Op eigen wijze liet de eerste coronagolf zijn sporen na bij Boerwinkel. Zaken die normaal hooguit hinderlijk zijn, zoals geluidsoverlast door bouwvakkers of hun gewoonte om bij het krieken van de dag te beginnen, krijgen een heel andere lading zodra mensen noodgedwongen meer tijd thuis doorbrengen.

Geen rust

Boerwinkel kon thuis, of op zijn balkon, geen rust meer vinden. Meerdere keren werd hij deze zomer rond ,,zeven uur, half acht ’s ochtends” ruw uit zijn slaap gewekt. ,,Dan ging de drilboor aan.” Ook al woont hij twee etages hoger en schuin boven de winkel, het geluid droeg ver.

De Drachtster laat de opnamen horen die hij maakte: ,,Dit resoneerde door het hele gebouw.” Soms lag hij nog maar net in bed wanneer onder hem het werk weer van start ging. Boerwinkel werkt bij de Meldkamer Noord-Nederland en draait onregelmatige diensten.

,,En zo zijn er hier wel meer bewoners die gewoon een baan hebben.” Boerwinkel zocht contact met de Aldi: of de werkzaamheden niet een uurtje later konden beginnen? Aldi sprak erover met de aannemer en dat had af en toe effect, beaamt hij. ,,Maar daarna ging het toch weer mis.”

Vertraging verbouwing

Jouke Zijlstra van KPMS, de bouwbegeleider, kent de klachten van Boerwinkel. Dat de verbouwing van april tot in september duurde, heeft volgens hem te maken het het verwijderen van de hele betonnen vloer. Dat zorgde voor vertraging. ,,It neidiel wie wol dat it troch it hiele gebou te hearen wie. Mar it útslypjen fan de flier hat maksimaal tsien dagen duorre.”

Zijlstra wijst erop dat de werkzaamheden overdag zijn uitgevoerd, en dat bewoners vooraf een brief in de bus kregen. Maar hij zegt ook dat nooit is overwogen om het werkschema een uur op te schuiven. ,,We hawwe it dêr net oer hân. Soks kin ek net samar. Der wie spesjaal sloopmateriaal hierd, dat kostet jild en moat dan wol brûkt wurde.”

‘Genoeg klachten’

Boerwinkel woont in een huurappartement. De Vereniging van Eigenaren van het Noorderpoort-complex heeft ,,genoeg klachten gehad” over de verbouwing, zegt voorzitter Piet Visser. ,,Maar voor de huurders kunnen wij als eigenaren niets doen.”

'Onvermijdelijk dat er enige mate van overlast zal zijn'

Woordvoerder Laetitia Gruwel van Aldi laat weten dat er ,,een gesprek” met de eigenaren is geweest. Het bedrijf heeft volgens haar geen klachten van andere bewoners dan Boerwinkel ontvangen. Gruwel ,,betreurt” zijn ervaring. ,,We hebben zeker naar hem geluisterd en geprobeerd daar waar mogelijk de overlast te beperken. Echter bij een verbouwing als deze is het onvermijdelijk dat er enige mate van overlast zal zijn.”

Ook al is de Aldi inmiddels allang klaar, de nare bijsmaak is bij Boerwinkel niet verdwenen. ,,Het virus is er nog, dus dit kan anderen straks ook overkomen.”

De Aldi, de aannemer, de onderaannemer, de VVE, de gebouweigenaar, de gemeente: hij klopte overal aan. ,,Er zijn zoveel partijen betrokken bij zo’n verbouwing. En toch niemand die denkt: zo kan het niet.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct