RAV Fryslân heeft de eerste van twee rechtszaken rond de Waddenheli gewonnen. Het Belgische Heliventure rest nu alleen nog een hoger beroep.

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft de zogeheten incidentele vordering van het Belgische helikopterbedrijf Heliventure afgewezen. Deze vordering (ook wel spoedappel) is een van de vele juridische procedures rond de Waddenhelikopter van de afgelopen tijd.

De kwestie – wie mag de komende vijf jaar het patiëntenvervoer van en naar de Waddeneilanden uitvoeren? – speelt al twee jaar. Defensie wilde destijds van de Waddenheli af, omdat het geen kerntaak is. Dit gebeurde ook. In afwachting van de uitkomst van de rechtszaken neemt de Kustwacht het vervoer nu al enige tijd vanuit Den Helder waar.

‘Lijnrecht tegenover elkaar’

In deze kwestie staan de overkoepelende ambulanceclub Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Fryslân, die de houder is van de vergunning van het patiëntenvervoer en zetelt in Drachten, en helikopterbedrijf Heliventure inmiddels lijnrecht tegenover elkaar.

Een eerste aanbesteding van de Wadhelikopter moest opnieuw. Over deze eerste aanbesteding volgt nog een hoger beroep tussen RAV Fryslân en de Belgen, die niet langer uit zijn op de klus maar op een schadevergoeding. Waarschijnlijk dient dit hoger beroep pas volgend jaar. Ondertussen heeft de RAV de heli in een tweede aanbesteding al voorlopig gegund aan de ANWB, die een tak ‘Medical Air Assistance’ heeft.

De recente uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden ging over het al dan niet staken van de nieuwe, tweede aanbesteding in afwachting van de volledige afhandeling van de eerste aanbesteding. Dit hoeft dus niet. Per 1 oktober aanstaande mag de RAV het vervoer (voorlopig) gunnen aan een nieuw helibedrijf, dat er dus al is: de ANWB.

Juridische gevoeligheid

RAV Fryslân laat weinig los over de rechtszaken. De ambulanceclub wil hier vanwege de juridische gevoeligheid niet al te diep op in gaan en laat enkel weten: ,,Wij mogen van het hof verder gaan met onze aanbesteding. Na bestudering van de uitspraak richten we ons op alle stappen die we moeten nemen voordat we uiteindelijk met de Waddenhelikopter kunnen vliegen.”

Hierdoor is onduidelijk wanneer de heli precies de lucht in kan. Er is straks al zo’n anderhalf jaar vertraging. De oorspronkelijke deadline was 1 juli 2015. Bovendien wordt er – als het eenmaal zover is – eerst alleen overdag gevlogen. Pas na een training van drie maanden kan de bemanning van de Waddenheli ook ’s nachts vliegen.

De gunning van de helikopter gaat eerst om een periode van vijf jaar. RAV Fryslân heeft 17,5 miljoen euro klaarliggen voor de klus.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct