Wadden: hand opsteken en de bus stopt

Busreizigers op de Friese Waddeneilanden kunnen straks overal langs de route instappen. Een hand opsteken is vanaf volgend jaar genoeg.

Lang gestruind over het Amelander strand, vermoeide benen en geen zin meer om nog een kilometer naar een halte te lopen voor de bus terug naar het hotel? Geen probleem.

Met ingang van 1 januari 2017 hoeven eilander busreizigers niet meer per se bij een halte te staan om mee te mogen. Overal langs de (vaste) route mogen zij instappen, handopsteken volstaat. En niet alleen op Ameland, ook op Vlieland en Terschelling. Schiermonnikoog volgt mogelijk later.

Het is een van de nieuwigheden die Arriva in december 2016 en januari 2017 gaat doorvoeren. Dan neemt het Heerenveense vervoersbedrijf, dat enkele maanden geleden de concessie won, het openbaar busvervoer over in Zuidoost-Friesland en breidt het zijn activiteiten op de Wadden uit.

De opdracht geldt zeker tot eind 2020 en kan nog met twee jaar worden verlengd. In december maakte Arriva de eerste nieuwe ideeën bekend. De vervoerder komt nu met meer plannen.

Het handopsteken, in verre buitenlanden heel gewoon, wordt eerst alleen ingevoerd op de eilanden. ,,Dat is een klein en bijzonder gebied’’, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva. ,,Op de Wadden kan dit. Veel mensen zitten in de vakantiemodus. Die gaan zich niet ergeren, denken wij.’’

Het tijdverlies zal meevallen, aldus Hettinga. ,,En er is altijd genoeg speling om de boot te halen. Die komt niet in gevaar.’’ De maatregel geldt alleen voor het instappen. Uitstappen kan straks niet overal, maar alleen bij de haltes.

Arriva zet ook in op duurzaamheid. Op alle eilanden gaan elektrische bussen rijden. In dunbevolkte gebieden in Zuidoost-Friesland worden dertig haltes voorzien van zonnecollectoren, voor de verlichting van de haltes.

Daarnaast komt er in de Zuidoosthoek een proef met een elektrische streekbus. Dat is nieuw. Elektrische bussen zijn vaak stadsbussen. Die leggen beperkte afstanden af. ,,Wij willen ook langere afstanden mogelijk maken’’, zegt Hettinga. ,,Onderweg moeten wij dan ergens de bus opladen. Heel snel. Met zo’n proef willen wij ondervinden of dat werkt.’’

Een tweede proef behelst het aanbrengen van zonnecollectoren op het dak van een bus. Hettinga: ,,Wellicht kunnen delen van de bus op die stroom draaien, de airco bijvoorbeeld.’’

Om met het openbaar vervoer ook in de verste uithoeken te kunnen komen, zet Arriva straks een elektrische deelauto in. Dit gebeurt als eerste in Ooststellingwerf en daarna mogelijk in meer gebieden. ,,Wij willen de hele keten afdekken, met onze treinen, bussen, de Opstapper en dus de deelauto.’’ Zo’n auto, die wordt ingezet voor ritjes van een paar honderd meter tot zo’n 2 kilometer, kan een concurrent worden van de taxi.

De Arriva-baas vervolgt: ,,De kunst met een deelauto is: waar zet je hem neer. In Kopenhagen hebben wij al zo’n systeem en daar is het een succes. Er rijden 400 deelauto’s en 18 zogeheten jockeys zijn de hele dag bezig om de auto’s op de goede plek te hebben en op te laden.’’ In Denemarken betalen reizigers per minuut ruim 20 cent, met hun creditcard.

Een ander plan is om haltes, stations en bussen te verfraaien met kunstwerken van jonge Friese kunstenaars. Ook de Friese taal en het Stellingwerfs kunnen op deze plekken worden gepromoot. Inkomstenverlies door het opofferen van reclames is ingecalculeerd, aldus Hettinga.

Tot slot wil Arriva zijn kaarten versimpelen, vooral de losse kaartjes. Waarschijnlijk komen er ook combi-kaarten voor trajecten met de bus én de trein. In mei wordt hierover meer bekend. ,,Vanaf eind dit jaar heeft Friesland een lange periode één vervoerder: Arriva. Dat was nooit zo’’, besluit de directeur. ,,Straks kan zo’n combi-kaart heel makkelijk worden ingevoerd.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement