Het magazijn van speelgoedgroothandel Van der Meulen in Harlingen. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Waarom Sinterklaas dit jaar vaker kiest voor dure cadeaus

Het magazijn van speelgoedgroothandel Van der Meulen in Harlingen. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN Foto: Catrinus van der Veen

Veel kleine cadeautjes. Of één duur geschenk? Sinterklaas kiest dit jaar vaker voor optie 2. Daar zit webshoplogica achter.

Hoe het feest op 5 december ook uitpakt, met of zonder bezoek van Sinterklaas, pake en beppe, aan dure cadeaus zal het de kinderen niet ontbreken. ,,Dit wordt het jaar van de overcompensatie, van de grote cadeaus’’, zegt mede-eigenaar Erik Zandberg van speelgoedgroothandel Van der Meulen in Sneek. Met coronatroost heeft het niets te maken.

Zandberg heeft goed zicht op de marktbewegingen; Sinterklaas is al heel lang een goede klant van hem. De commercieel directeur ziet dat de hulpsinten liever virtuele mandjes volgooien dan echte. Dat is veiliger in coronatijd.

Hoofdcadeau

Dat ze vervolgens uitkomen bij de dure geschenken, is geen toeval. Zandberg legt uit: ,,Webshops werken met gratis verzending. Gratis verzending kan pas uit bij artikelen vanaf ongeveer een tientje. Onder een tientje verdienen ze niks.’’ Dus verleiden ze kopers om vooral op dure cadeaus te klikken, van zeker 20 maar liever nog 50 euro. ,,Een gemiddeld kind mag dit jaar rekenen op één duur hoofdcadeau.’’

Toch klikken de inkopers minder vaak raak dan de webshops zouden willen. Sommige artikelen zijn namelijk niet meer leverbaar doordat er in coronatijd een enorme run op kwam. Dat geldt voor de Playstation5, zegt Zandberg, en ook voor luxe Lego-pakketten en bepaalde puzzels van Ravenstein en Jumbo. ,,De fabrikanten kunnen er niet tegenaan produceren.’’

Aan de andere kant zitten de magazijnen ook met voorraad waarvoor in deze vreemde coronatijd geen animo is. Magnetische ringen bijvoorbeeld hadden dé rage van dit jaar moeten worden. ,,Verspreid over Nederland liggen er 100.000den op de plank.’’ De marketeers kregen de geplande hype niet op gang. ,,Je denkt misschien dat een rage vanzelf ontstaat, maar dat is niet zo, je moet het sturen.’’

Cruciaal in zo’n marketingstrategie zijn stenen winkels. Maar die hebben minder aanloop vanwege het besmettingsgevaar. De magnetische ringen gaan volgend jaar in de herkansing, zegt Zandberg.

Samples

Voor Van der Meulen was dit een goed jaar. Staatssteun heeft het bedrijf, dat in meer dan twintig landen actief is, niet nodig. In de zomer zorgden tuinzwembadjes voor vliegende omzetten. Nu zijn het de gezelschapsspelen. ,,Gezellige, oud-Hollandse spellen doen het heel goed. Sjoelen, dammen, schaken, het Keezenspel. Er is echt een hang naar samen binnen spelletjes doen.’’

Zelf blijft Zandberg voorlopig ook binnen. Normaal zou hij in januari naar de speelgoedbeurs in Hong Kong gaan en in februari naar die in Neurenberg. Beide zijn geschrapt, evenals de grote Chinese beurzen. Hij laat zich nu samples toesturen, proefmonsters.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct