Op 9 juni verzamelden zich tientallen traditionele zeilschepen van de bruine vloot voor het eilandje Pampus bij Muiden. Met de actie vroegen ze om aandacht voor de problemen die de sector doormaakt door de coronacrisis.

Waar blijven de beloofde 15 miljoen euro voor de noodlijdende bruine vloot?

Op 9 juni verzamelden zich tientallen traditionele zeilschepen van de bruine vloot voor het eilandje Pampus bij Muiden. Met de actie vroegen ze om aandacht voor de problemen die de sector doormaakt door de coronacrisis. FOTO HERMAN ENGBERS

Wie voelt niet mee met Joke van As uit Makkum? Ze schreef als moeder van een charterschipper een brandbrief aan vijf ministeries: waar blijven de beloofde 15 miljoen euro voor de noodlijdende bruine vloot?

Vier maanden geleden al werd het geld toegezegd. Geen schipper heeft een cent ontvangen. Het valt niet uit te leggen, wel te verklaren.

We zitten met een overheid die grote moeite heeft om dingen werkend te krijgen. Tot in de puntjes mogen beleidsmakers, juristen en adviesbureaus principekwesties overdenken, maar de uitvoering is een blinde vlek. We zagen het met bron- en contactonderzoek, met teststraten, met de corona-app en nu weer met de vaccinatiecampagne.

Frustratie van een heel land

Landen om ons heen zijn fanatiek aan het prikken, wij vermorsten tijd met een drie maanden durend kletstraject, uitmondend in een rapport van 66 pagina’s over de juiste vaccinatievolgorde. Niemand in ons donkerrood kleurende land die er aan dacht om op tijd sporthallen te huren, een computersysteem op te tuigen en voldoende prikpersoneel te rekruteren, liet de Volkskrant gisteren zien in een onthutsende reconstructie. Dat moet nu in zeven haasten, met hulp van het leger.

De frustratie van Joke van As is de frustratie van een heel land. Hoe krijg je in hemelsnaam geen 15 miljoen euro verdeeld onder pakweg vierhonderd schippers?

Op het ministerie van Economische Zaken worstelen ze al vier maanden met de geste van het kabinet. Ze waren er sinds de corona-uitbraak gewend aan algemene steunpakketten. Bij de bruine vloot besloot het kabinet tot maatwerk omdat de schippers niet genoeg baat hadden bij de algemene potten.

Steun

Toen begon het probleem: precedentwerking en gelijkheidsbeginsel kwamen in beeld. Als je steun geeft aan een varend monument, kun je het dan weigeren aan een monumentale kampeerboerderij?

Er moet dus een eigenschap opgespoord worden die varend erfgoed van uniek publiek belang maakt, zodat steun gebillijkt is. Het unieke feit dat nergens zo’n grote historische vloot economisch geëxploiteerd wordt als hier, wordt te zwak bevonden.

Naar verluidt verkennen de ambtenaren momenteel een nieuwe invalshoek: de bruine zeilen zijn beeldbepalend in het Nederlandse (water)landschap.

Best. Het is crisis, rekkelijkheid is op zijn plaats. Het zou van de zotte zijn wanneer de helft van de vloot door juridische haarkloverij failliet gaat, waarbij volgens kenners de kans op sloop reëel is.

Als het kabinet er niet in slaagt om voor 31 maart (haar eigen deadline) 15 miljoen euro te laten neerdalen, zou dat een blamage van de bovenste plank zijn. Zeker in het licht van de 33,7 miljard euro aan algemene steun- en herstelpakketten die wel landen.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct