Veel watersporters willen snel hun vaarbewijs halen, uit vrees dat het volgend jaar moeilijker wordt. Dan neemt het CBR de examens af.

Wie wil varen met een schip dat langer is dan 15 meter, of dat sneller kan dan 20 kilometer per uur, heeft een vaarbewijs nodig. Nu is de stichting Vamex de organisatie die de examens afneemt. Dat gaat veranderen: vanaf 1 januari 2020 stopt de Vamex en neemt het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) de nautische toetsen af. Beide instanties vallen onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

,,We leggen ons neer bij dat besluit’’, zegt Vamex-directeur Detlev Volkholz. ,,Of dat in het belang is van de klant is, daar kun je vraagtekens bij zetten. Het CBR is een ander soort dienstverlener met een andere doelgroep.’’ Nu gaat de helft van de watersporters uit belangstelling voor de watersport aan de studie – en niet omdat het moet.

Run op vaarbewijzen

Er is een run ontstaan op het nu geldende vaarbewijs, merkt de Vamex. Volkholz: ,,Het is de laatste jaren drukker. De overgang heeft daar ongetwijfeld effect op. Mensen vragen het nu maar vast aan omdat ze niet weten hoe het volgend jaar komt.’’ Vorig jaar nam de stichting 37.000 theorietoetsen af onder watersporters.

Veel aanbieders van vaarcursussen voorspellen dat het zwaarder wordt. Op websites staat onjuiste informatie over het CBR-vaarbewijs. Dat het voor alle boten verplicht wordt, bijvoorbeeld. En dat er ook een praktijkgedeelte bij komt. Volkholz: ,,Dat is misleiding. Het blijft gewoon theoretisch. Sommige cursusleiders grijpen alles aan om de mensen te mobiliseren.’’

Cursusleider Anne Tienstra (Tienstra Nautische Dienstverlening) uit Grou heeft er zijn handen vol aan. ,,We krije in soad fragen en we ha in geweldich soad drokte. Der binne no fiif leararen ekstra oan it wurk.’’

Zorgelijk

Tienstra loodst jaarlijks vijfhonderd pleziervaarders door het examen. Het voordeel van de overgang naar het CBR is dat kandidaten straks op veel meer plaatsen (twintig in plaats van vijf) in het land examen kunnen doen.

Tienstra vindt het zorgelijk dat autorijscholen nu cursussen aanbieden. ,,Wy jouwe toch ek gjin autorydlessen?’’ Dat gaat ten koste van de kwaliteit en de veiligheid, vreest hij. ,,Wy nimme ús kursisten altyd mei op in opliedingsskip. Jo moatte traine, traine, traine.’’

Datzelfde geldt voor het grote aanbod online- en zelfstudielessen. Maar 30 procent van die cursisten komt de eerste keer door de toets, weet hij. ,,Dan krij ik se toch wer yn de klasse.’’

Het CBR laat weten dat de overdracht volgens schema verloopt. Alles is gericht op 1 januari 2020. Over de kwaliteit van de (online) cursussen: ,,Het CBR gaat over de vaarexamens, niet over de opleiding.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct