Vijftien bijna-ongelukken door haperende Afsluitdijk

Het haperende bedieningssysteem van de Afsluitdijk heeft sinds 2016 geleid tot vijftien bijna-ongelukken.

In alle gevallen werd door alert menselijk handelen erger voorkomen. Een en ander blijkt uit antwoorden van Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen op Kamervragen van de VVD en de ChristenUnie.

Extra maatregelen kosten 500.000 euro

Het nieuwe bedieningssysteem vertoont kuren. Het geeft soms ten onrechte aan dat het brugdek dicht of open is. Het ministerie greep eind vorig jaar in. Sindsdien staan er extra brug- en sluiswachters bij het bruggen- en sluizencomplex. Ook hangen er extra camera’s.

De veiligheidsmaatregelen hebben tot nog toe 500.000 euro gekost. Onderzoek moet uitwijzen wat er mankeert aan het computersysteem. Rijkswaterstaat wil voor de zomer duidelijk hebben of er in de aanbestedingsprocedure iets is misgegaan. Mogelijk kan de aannemer of de leverancier aansprakelijk worden gesteld.

Vijf nachten testen

Het nieuwe bedienings- en besturingssysteem werd in 2016 opgeleverd. In februari zijn de draaibruggen vijf nachten lang getest om de oorzaak van de mankementen te achterhalen.

Complete vervanging van de bruggen is volgens de minister pas na 2050 voorzien.