Vijf vragen over een gezonde avondvierdaagse

De komende weken staan de avondvierdaagsen weer op het programma. Deze sportieve basisschoolevenementen gaan vaak hand in hand met veel snoep en ongezonde snacks. Karlijn Meijerink van het JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) vertelt hoe het anders kan.

Hoe staat de JOGG tegenover de avondvierdaagse?

„Het is een leuk en gezellig evenement waarbij kinderen gezamenlijk kunnen bewegen. Lekker buiten zijn en de omgeving ontdekken. Het JOGG Drenthe streeft naar een omgeving waarin een gezonde leefstijl de normaalste zaak van de wereld is, dus dit juichen we alleen maar toe.We trakteren tijdens de avondvierdaagse leerlingen van deelnemende scholen op een appel, gesponsord door Rabobank Drenthe. Het grootste gedeelte van Drenthe doet eraan mee. ”

Hoe kunnen scholen bijdragen aan een gezonde avondvierdaagse?

„Scholen kunnen bewustwording onder ouders creëren zodat ze gaan nadenken over de hoeveelheid snoep die ze aan hun kinderen meegeven. Snoepen mag best, maar het hoeft geen snoepfestijn te worden. Ook kunnen scholen tips geven over gezondere alternatieven voor snoep.”

Wat zijn gezondere alternatieven?

„Fruit en groenten zijn altijd goed om te eten en geven veel energie. Daarbij zou ik wel kiezen voor gemakkelijke producten zoals druiven of snoeptomaatjes en niet voor mandarijnen, die je nog moet pellen onderweg. Rijstwafels en ontbijtkoek zijn ook goede alternatieven. Nogmaals, snoep is niet verboden, maar het is beter om het af en toe te geven. Een snoepje wordt dan ook specialer.”

Wat kan ik mijn kind geven als beloning aan de finish?

„Kinderen zijn vaak al hartstikke blij met de medaille die ze krijgen. Wil je toch iets geven, denk dan niet meteen aan iets lekkers maar geef bijvoorbeeld een frisbee, stoepkrijt of een springtouw. Nog leuker; laat je kind kiezen uit deze opties.”

Wat is een goede voorbereiding voor de avondvierdaagse?

„Ga niet met een lege maag op pad. Zorg voor een bodem, maar eet niet té veel. Kies voor een normale avondmaaltijd, zoals je zou maken voor aanvang van een voetbaltraining. Neem voldoende water mee voor onderweg, ook als het niet zo warm is. Een sportdrankje of energiedrankje is niet aan te raden. Deze drankjes lessen de dorst niet goed en ze bevatten veel suiker. Willen kinderen toch graag een smaakje? Voeg dan een schijfje citroen of ander vers fruit aan het water toe.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement