Autocoureur Tim Coronel probeert de virtual reality-simulator uit, Jeffrey Rauwerda uit Leeuwarden helpt hem.

Vernuftige simulator confronteert de 'head down-generatie' met appen in het verkeer

Autocoureur Tim Coronel probeert de virtual reality-simulator uit, Jeffrey Rauwerda uit Leeuwarden helpt hem. FOTO LC/ROBERT JAN SPEERSTRA

Autocoureur Tim Coronel nam woensdag een nieuwe verkeerssimulator in gebruik. Friesland betaalde mee, verkeersbureau RYD in Drachten gaat ermee langs scholen.

,,Pfff, dat ging snel, ik was even afgeleid’’, zegt Tim Coronel terwijl hij uit een virtual reality -verkeerssimulator stapt. De professioneel autocoureur zet zijn vr-bril af en schudt wat met zijn hoofd. Hij oogt een tikje duizelig, maar herpakt zich direct, als een ware topsporter. ,,Zó, mensen wilden van alles van me’’, vertelt de bij raceliefhebbers bekende coureur enthousiast. ,,Ik kreeg allemaal appjes. En dan ook nog autorijden, dat gaat niet samen.’’

Coronel is ambassadeur van MONO, de landelijke campagne om automobilisten en fietsers minder hun smartphone en sociale media te laten gebruiken. Op zijn eigen kartbaan in Huizen (in Het Gooi) wordt deze woensdagochtend de nieuwste verkeerssimulator gepresenteerd, een vernuftig apparaat dat inzittenden keihard confronteert met afleiding in het verkeer. ,,Bijna iedereen crasht.’’

Het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) heeft meebetaald aan de simulator, die is ontwikkeld door Responsible Young Drivers (RYD). Deze verkeersstichting, een campagnebureau met hoofdvestiging in Drachten, gaat vanaf volgende maand met het apparaat het land in, langs scholen en instellingen.

,,Deze simulator is een mooie manier om veilig te ervaren wat er kan gebeuren als je even niet oplet in je auto’’, zegt Coronel. ,,Het gaat om bewustwording, vooral bij jongeren. Ik noem het de head down -generatie: hun blik is voortdurend op de telefoon. Die telefoon is de grootste stoorfactor.’’

loading

Vragen van Lisa en Jasper tijdens het rijden

Na de autocoureur mag de verslaggever plaatsnemen in de simulator. Tijdens het rijden - door vrij nauwe straten van een historische binnenstad - komen op een virtuele telefoon berichtjes binnen van Lisa en van Jasper. Zij bestoken me met onbelangrijke vragen, die ik als test meteen moet beantwoorden. Ik zie mijn auto van rijrichting veranderen, scheef naar links. Vanachter een geparkeerde vrachtwagen steekt een voetganger de weg over. Ik moet remmen, ben weliswaar op tijd, maar sta deels op de verkeerde weghelft.

,,En, wat heb je ervaren?’’, vraagt Jeffrey Rauwerda uit Leeuwarden na het ritje. Hij werkt voor Responsible Young Drivers en wijst sim-rijders op de gevolgen van afleiding. Het veranderen van rijrichting komt veel voor, vertelt hij. Behoorlijk gevaarlijk. ,,Maar je bent niet gecrasht. Ongeveer 80 procent doet dat wel.’’

Op scholen willen leerlingen graag de simulator in, hebben Rauwerda en zijn collega Sterre Morssink ervaren. ,,Het is een leuke en veilige manier’’, zegt Morssink. ,,Aan het begin doen leerlingen een beetje lacherig’’, gaat Rauwerda verder. ,,Later worden ze stiller. Het komt wel binnen.’’

RYD ziet dat effect vaak. De organisatie heeft ook simulatoren voor afleiding op de fiets en voor drugs- en alcoholgebruik, vertelt directeur Pieter Folkertsma. ,,Het zijn zulke echte apparaten, je komt er ietwat geschrokken uit.’’ Oefenritjes in de simulatoren zijn niet te downloaden, bijvoorbeeld voor thuis, zegt Folkertsma. RYD sluit die optie bewust uit. ,,Het effect is veel groter met een begeleidend gesprek, vooral na de rit.’’

loading

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct