Van familiebedrijf tot miljardenconcern: wat weten we van het Vlaamse Mediahuis?

FOTO ANP

Het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis wil NDC mediagroep overnemen, uitgever van onder meer de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden . Mediahuis is een familiebedrijf met liefde voor journalistiek.

Journalist worden was zijn jongensdroom, zei Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, vorig jaar in een interview met de Belgische website Knack . Hij noemde zich ,,mediaman in hart en nieren’’. Als hoogste baas van het Belgische mediabedrijf zei hij ,,een bijdrage te willen leveren aan de journalistiek, waarbij je moet durven zeggen dat goede journalistiek geld kost.’’ Hij noemde het een eer om zijn hele leven in de mediawereld te werken en de transformatie van print naar digitaal van dichtbij mee te maken.

Lees ook: Mediahuis in gesprek met NDC mediagroep over overname

Ysebaert (57) en Mediahuis willen hun portefeuille nu uitbreiden met de NDC mediagroep, werd gisteren bekend. Beide partijen voeren ,,vergaande onderhandelingen’’ die ,,constructief verlopen’’ over een overname van de laatste zelfstandige Nederlandse krantenuitgever door het van oorsprong Vlaamse bedrijf. Mocht het tot een overname komen, dan hebben de Belgische mediabedrijven vrijwel de gehele Nederlandse markt in handen.

Alliantie van twee uitgevers

In Nederland is Mediahuis eigenaar van NRC , nrc.next , De Telegraaf , Metro en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland, zoals het Noordhollands Dagblad , de Gooi- en Eemlander en De Limburger . Grootste concurrent van het Mediahuis in Nederland is DPG Media, voorheen De Persgroep, eveneens een Belgisch mediabedrijf. DPG Media geeft AD , de Volkskrant , Trouw en Het Parool uit, evenals regionale kranten als De Stentor , Tubantia , BN/De Stem en de Gelderlander . Samen hebben ze ruim 90 procent van de Nederlandse krantenmarkt in handen. NDC mediagroep vertegenwoordigt zo’n 6 procent van de markt.

Mediahuis bestaat sinds 2013 en is een alliantie van twee uitgevers, Concentra en Corelio. Beide bedrijven worden gerund door families die hun vermogen hebben vergaard met het uitgeven van kranten. De uitgeefwortels binnen de families gaan terug tot eind negentiende eeuw.

Familie Baert

Concentra heeft nu 32,7 procent van de aandelen in Mediahuis. Het bedrijf wordt gerund door de familie Baert. De familie verdiende haar vermogen met het uitgeven van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen . Belangrijkste telg uit de familie is Tony Baert, de kleindochter van Nicolaas Theelen, de man die in 1879 voor het eerst Het Belang uitgeeft. Met haar man Jan runde Baert tientallen jaren Concentra. Zoon Jan Baert zit nu in de raad van bestuur van Mediahuis, Tony Baert, ruim 90 jaar, kijkt op de achtergrond mee. Namens investeringsmaatschappij Concentra hebben nog enkele vertegenwoordigers een zitje in het hoogste orgaan van Mediahuis.

Familie Leysens

In de raad van bestuur komen ze vertegenwoordigers van twee andere familiebedrijven tegen. De belangrijkste familie: de Leysens. Thomas Leysen is op dit moment voorzitter van de raad van bestuur. Hij is de zoon van André Leysen, in 1976 één van de oprichters van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, de voorloper van Corelio. De familie Leysen bracht namens Corelio de titels De Standaard en Het Nieuwsblad onder in Mediahuis. Corelio heeft een belang van 50,6 procent.

Familie van Puijenbroek

De overige 16,7 procent is voor de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek. De familie is sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw grootaandeelhouder van het moederbedrijf achter De Telegraaf , de Telegraaf Media Groep. In 2017 brachten ze hun belang in bij het Mediahuis. Er gingen lange en moeizame onderhandelingen aan vooraf. Ook John de Mol met zijn Talpa aasde lange tijd op De Telegraaf .

Directeur Guus van Puijenbroek van investeringsmaatschappij VP Exploitatie verwierf een plaatsje in het bestuur van Mediahuis. In een portret in NRC werd Van Puijenbroek in 2017 ,,een echte krantenman’’ genoemd, met ,,een hart van een courantier’’.

Behoud van look and feel

Het Mediahuis staat erom bekend dat de bestuurders waarde hechten aan de eigenheid van de titels die ze in portefeuille hebben. Titels blijven bestaan en houden hun look and feel , blijkt uit eerdere integraties, zoals die van Media Groep Limburg, in 2017. Bij bijvoorbeeld DPG Media worden regionale titels ondergebracht onder het Algemeen Dagblad en in dezelfde stijl gemaakt, leert de overname van de regionale titels van het voormalige Wegener door DPG.

Het Mediahuis stopte begin dit jaar met het huis-aan-huis verspreiden van weekbladen in Limburg. De gratis weekkranten worden sinds begin dit jaar wekelijks verspreid via De Limburger en neergelegd bij afhaalpunten. Ook zijn de weekbladen online te lezen.

Daartegenover staat dat kleine kranten, zoals de IJmuider Courant (oplage rond de 5000 kranten), onder de vlag van Mediahuis blijven bestaan. Ter vergelijk: het Friesch Dagblad heeft een oplage van net geen 10.000 kranten.

Mediahuis België

Het is de vraag of de naam NDC blijft bestaan, mocht het tot een overname komen. Mediahuis veranderde na het inlijven van Media Groep Limburg de naam in Mediahuis Limburg. Telegraaf Media Groep heet sinds een jaar Mediahuis Nederland. Ook de regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland vallen daaronder. NRC Media, uitgever van NRC en nrc.next , valt onder Mediahuis België.

De overkoepelende NV, Mediahuis Groep, is sinds een jaar ook actief in Ierland en Luxemburg. Vorig jaar vergaarde het bedrijf de uitgever achter de grootste krant van Ierland, The Irish Independent . Dit jaar volgde de overname van uitgever Saint-Paul Luxembourg . De verwachting is dat Mediahuis in 2020 voor het eerst de grens van 1 miljard euro omzet beslecht. Mediahuis telt ruim 4000 werknemers. Over 2019 haalde het Vlaamse bedrijf een omzet van 858 miljoen euro. Onder aan de streep bleef er 15 miljoen euro over.