In 2015 werd in Stroobos het schip Marietje Nora te water gelaten.  FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Vakbonden positief over mogelijke overname Barkmeijer

In 2015 werd in Stroobos het schip Marietje Nora te water gelaten. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

De vakbonden FNV en CNV reageren positief op het overnamenieuws van de failliete scheepswerf Barkmeijer in Stroobos.

,,Het is heel positief dat die werf is overgenomen’’, zegt FNV’er Ad de Vos. ,,Maar we willen toch eerst kijken wat dit nou voor de werknemers betekent.’’ Ook CNV’er Sijtse de Bruine houdt zo’n slag om de arm.

Praten als Brugman

De beoogde nieuwe eigenaar, Thecla Bodewes, kan er zelf nog weinig over kwijt. Ze heeft moeten praten als Brugman om de werf in Stroobos binnen te halen.

,,Ik haw respekt foar har ûndernimmerskip’’, zegt curator Marco Kalmijn. ,,Se set troch. Wy binne hiel bliid dat wy sa fier kommen binne.’’ Nu moeten alle mitsen en maren nog in contracten worden vastgelegd.

Eerst in afgeslankte vorm

,,Heel veel werknemers van Barkmeijer hebben al een nieuwe baan gevonden’’, weet Bodewes. ,,De werf zal eerst in afgeslankte vorm verder gaan.’’ De prioriteit ligt bij de twee half afgebouwde baggerschepen. ,,Maar op termijn gaan we in Stroobos ook weer nieuwe schepen bouwen’’, belooft ze. ,,Dan gaat het daar echt weer groeien.’’

Thecla Bodewes Shipyards was al in onderhandeling met een klant over de bouw van baggerschepen toen de ondergang van Barkmeijer nieuwe mogelijkheden bood. Haar opdrachtgever had eigenlijk een ander ontwerp in gedachten, maar Bodewes wist hem te overtuigen om voor de beide Barkmeijer-casco’s te kiezen.

'De noordelijke scheepsbouw is natuurlijk één grote familie, dus dat voordeel heb je dan ook.'

,,Dan kun je relatief snel bouwen’’, legt de zakenvrouw uit. ,,En we hebben dezelfde toeleveranciers als Barkmeijer. De noordelijke scheepsbouw is natuurlijk één grote familie, dus dat voordeel heb je dan ook.’’ Bodewes wil verder met de Barkmeijer-directeuren Jos de Groot en Hans Veraart. ,,Het zijn hele goede scheepsbouwers.’’ 

Thecla Bodewes (51), moeder van drie kinderen, studeerde scheepsbouwkunde. Toen haar vader in 1998 onverwachts overleed, kwam ze aan het roer van het familiebedrijf Gebroeders G&H Bodewes in Hasselt, de voormalige Hanzestad in de kop van Overijssel. In 2003 kocht ze werf De Kaap in Meppel er bij. Als scheepsbouwer zou Thecla vleugels krijgen: in 2011 werd ze uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar.

Gestage uitbreiding

Ze breidde het bedrijf gestaag verder uit. In 2013 nam ze in de Harlinger zeehaven een stuk van het werfcomplex over van Volharding-directeur Geert Jan Bodewes (geen directe familie). In de nazomer van 2015 volgde de aankoop van de failliete werf Peters in Kampen.

Toch breiden de Thecla Bodewes Shipyards niet alleen uit. In oktober vorig jaar werd de reparatiewerf in Hasselt, de plek waar het allemaal begon, afgestoten.

Bodewes zelf woont met haar gezin aan de overkant, maar zo dicht bij het centrum van Hasselt was het werken aan schepen onmogelijk geworden. ,,Mijn jongens en ik houden intens van die werf’’, vertelde Bodwes in oktober aan dagblad  De Stentor . ,,Ze gaan op andere locaties werken.’’

Lees ook: Klap failliete werf Barkmeijer komt hard aan

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct