VVD wil Zuiderzeespoor terug op de agenda

De spoorlijn Groningen-Drachten-Heerenveen-Lelystad moet terug op de agenda. De Friese VVD-fractie maakt zich er sterk voor.

Deze week heeft de fractie zich achter dat standpunt geschaard, zegt voorzitter Avine Fokkens. De liberalen zijn daarmee de zoveelste stem in een koor dat de laatste jaren weer begint te zingen, nadat een snel spoor tussen de Randstad en Groningen via de polder tien jaar terug ten grave is gedragen.

VNO-NCW Noord hamert al een tijd op het dossier. Het Noorden moet aansluiten op de groeiende dynamiek rond de luchthaven in Lelystad, vinden de werkgevers. In 2015 pleitte de SER Noord-Nederland ook voor de verbinding. In Groningen sloten meerdere politieke partijen zich daarbij aan. Ook in Noordoostpolder laat de politiek zich er over horen.

Argumenten

Tien jaar terug waren de geesten er niet rijp voor, maar er zijn nieuwe argumenten, vindt VVD-statenlid Durk Pool. De ontwikkelingen in Lelystad is daar een van. Een tweede vormt de toenemende verkeersdrukte op de A7 en de A6.

,,De A7 is faak bommetje fol’’, zegt Pool over de stroom weggebruikers tussen vooral Groningen-Drachten-Heerenveen en vice versa. Op het klaverblad bij Drachten begint het volgens Pool in de spits soms ook ,,te knipen’’.

Voor de A6 geldt dat vooral in Flevoland richting de Randstad. ,,Dan kinst sizze: doch der mar in baan by. Mar kinst der ek 10 persint fan de auto’s tuskenút helje troch in trein ride te litten.’’

Positie van Drachten

Nieuwe klimaatpolitiek zorgt ook voor lobbyimpulsen. De lucht moet schoner, de uitstoot lager. Treinen kunnen voor minder autoverkeer en vrachtauto’s op de weg zorgen. ,,It hat allegearre mei-inoar te krijen.’’

Een bij uitstek Fries argument is dat de VVD de positie van Drachten wil versterken; een spoorlijn maakt Drachten een aantrekkelijker vestigingsplaats. Een ander oud argument is dat een snelle verbinding de positie van het Noorden versterkt en een schakel vormt in een internationaal netwerk tot in Duitsland en de Scandinavische landen.

Het moet een lijn worden voor intercity’s die tot 200 kilometer per uur kunnen rijden, vindt de VVD. Over kosten en een verdere lobbyagenda hebben de liberalen zich nog niet gebogen.

Burgemeester Smallingerland luistert met belangstelling

Burgemeester Tom van Mourik van Smallingerland noemt deze ,,herstart van de discussie’’ nieuw en zegt de ontwikkelingen met belangstelling te volgen.

Tien jaar terug was de VVD tegen een plan voor een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen. Toen was er geen verbinding met Lelystad, zegt Pool, maar nu wel.

De provinciale CDA-fractie buigt zich dit weekeinde in Workum over een agenda voor de toekomst, tot aan 2040, zegt voorzitter Johan Tjalsma. Die discussie bevindt zich nog in een te vroeg stadium om het al over concrete uitwerkingen, zoals een spoorlijn, te hebben, vindt hij.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct