Tweede Kamer wil oplossing druk treinspoor Leeuwarden-Sneek

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil snel een oplossing voor het drukke spoortraject Leeuwarden-Sneek.

De ondergrond van het baanvak tussen Sneek en Mantgum is nu te zwak voor een kwartierdienst in de spits in beide richtingen. Versterking van het spoor kost tussen de 20 en 36 miljoen euro.

Boter bij de vis

Dit najaar wil de Tweede Kamer boter bij de vis. Het kabinet moet extra financiering zoeken voor een tussenoplossing en liefst een definitieve oplossing. Een eventuele versterking kan dan worden meegenomen in het meerjarenprogramma van het rijk.

Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) riep staatssecretaris Stientje van Veldhoven dinsdagmiddag op met de provincie en Prorail in gesprek te gaan over cofinanciering, De regio is hiertoe bereid, zei hij. De motie wordt in elk geval ondersteund door Stieneke van der Graaf (ChristenUnie), Rob Jetten (D66) en Mustafa Amhaouch (CDA).

Tussenoplossing

Vorig jaar werd bekend dat het baanvak Sneek-Mantgum niet sterk genoeg is om er in beide richtingen vier treinen per uur te laten rijden. Er ligt onvoldoende fundering om de hogere treinsnelheden die daarvoor nodig zijn aan te kunnen. In het ergste geval zou het spoorbed kunnen gaan schuiven. De provincie werkt aan een tussenoplossing. Onderdeel daarvan is de inzet van extra lange treinen tijdens de spits. Dat zou in 2020 kunnen ingaan. Bij het station van Mantgum zijn mogelijk maatregelen nodig. Gedeputeerde Staten moeten hier volgend jaar een definitief besluit over nemen.

Het traject Sneek-Leeuwarden staat bekend om zijn overvolle treinen. Geregeld is er tijdens de spits geen zitplek te vinden. Het kabinet is er juist alles aan gelegen om mensen uit de auto en in de trein te krijgen. De motie-Dijkstra roept ook op tot het realiseren van een snellere reistijd van de sneltrein Zwolle-Enschede. Van Veldhoven gaat met Prorail en de regio’s om tafel, beloofde ze, zodat er eind november helderheid is over de bijbehorende kostenplaatjes.

'Nederland in beweging houden'

Het kabinet heeft 2 miljard euro uitgetrokken voor knelpunten in de infrastructuur. Met de aantrekkende economie en daardoor dichtslibbende wegen is de pot snel leeg. Meerdere fracties riepen het ministerie op om, zoals Dijkstra zei, ,,te kijken hoe we meer geld kunnen mobiliseren om Nederland in beweging te houden’’. Co-financiering is daar onderdeel van.

Stieneke van der Graaf wees tijdens het overleg nadrukkelijk op het belang van de regio. Het meeste infrastructuurgeld gaat naar de Randstad en andere stedelijke gebieden. ,,Terwijl er ook in de regio’s knelpunten zijn.’’ De ChristenUnie kwam verder, samen met GroenLinks en D66, met een motie om bomen langs N-wegen zoveel mogelijk te laten staan. Het kappen van bomen mag alleen in uiterste gevallen gebeuren, aldus Van der Graaf, die de waarde loofde die bomen hebben voor het Nederlandse landschap.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement