Twee op drie zeeschepen sjort de containers niet goed vast: Tweede Kamer is ontstemd

FOTO ANP

Twee op de drie zeeschepen sjort de containers niet goed vast. Het blijkt uit een steekproef van de ILT, naar aanleiding van het ongeluk met de MSC Zoe boven de Waddeneilanden begin vorig jaar.

De inspectie onderzocht tussen maart en mei 2019 69 containerschepen in de Rotterdamse haven. Van hen overtrad 67 procent de wetten en regels rond het laden en vastzetten van containers, meldt Inframinister Cora van Nieuwenhuizen .

De Tweede Kamer is ontstemd. Fracties pleiten opnieuw voor het zo spoedig mogelijk afsluiten van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden.

Containerschepen worden steeds groter. De grootste zijn tot 400 meter lang en ruim 60 meter breed. Daarop passen per rij 24 containers in de breedte naast elkaar. Iedere rij kan bovendeks tot 11 containers hoog zijn.

De stapels worden zo hoog, dat de containers alleen op de hoeken kunnen worden vastgezet, staat in het rapport. Deze zogenoemde twist-locks kunnen afbreken onder zware omstandigheden op zee, bij voorbeeld bij hoge golven in combinatie met een harde wind.

Tijd is geld in de sector; bij drie schepen was het sjorren van containers nog niet klaar voor vertrek uit de haven. En op tien schepen maakte de bemanning de sjorringen al los voordat het schip afmeerde.

Zeer ernstig

De geconstateerde overtredingen verschillen per schip van niet ernstig tot zeer ernstig. Een op de drie schepen voldeed niet aan de regels voor het veilig beladen en vastzetten van containers op zeeschepen. Dat geldt als een zeer ernstige overtreding.

Op twee onderzochte schepen was de dekbelasting van de geïnspecteerde stapels containers te hoog. Bij acht schepen was de volgorde in de gewichten in de gestapelde containers niet volgens de regels. Ook had een schip een aantal containers aan boord waarvan de bemanning het exacte gewicht niet kende.

In 2009 klopten in meer dan de helft van de gevallen de gewichten niet met de gewichten in de ladingdocumenten. De minister ziet een lichte verbetering, maar meldt dat Rijkswaterstaat een extra onderzoek is gestart naar het verlies van containers en deklading op de Noordzee.

Verder wacht Van Nieuwenhuizen nog altijd op het eindrapport van de Onderzoekraad voor de veiligheid (OVV) naar het ongeluk met de MSC Zoe.

Het schip verloor in de nacht van 1 op 2 januari 342 containers ten noorden van de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden. Er ligt nog ongeveer 800 ton afval in zee.

Wereldwijd gaan er naar schatting jaarlijks 1582 containers overboord. Dat is, stelt de ILT, relatief klein vergeleken met het totaalaantal over zee vervoerde containers.