Twee miljoen nodig voor marketing fonteinen

Fontein in Leeuwarden Foto Hoge Noorden/Jacob van Essen

De komende twintig jaar is er twee miljoen nodig om de elf fonteinen in Friesland onder de aandacht te brengen.

Dat staat in een brief van de provincie over de stand van zaken rond de fonteinen, die door internationaal bekende kunstenaars zijn ontworpen voor feestjaar 2018.

Dit jaar was het stil rond de fonteinen. De met enige bombarie aangekondigde Kletterdei, waarop ze aan het begin van het seizoen feestelijk zouden worden aangezet, viel in het water omdat er niets georganiseerd was. Een langetermijnvisie op wat er verder met de fonteinen zou kunnen gebeuren was er niet.

Dat wordt nu anders, belooft de provincie. Overal staan inmiddels informatiebordjes in vier talen, er is een rondreizende foto-expositie opgetuigd, en bij de VVV’s liggen nieuwe boekjes. Volgend jaar, zo is het voornemen, komt er weer een echte Kletterdei.

Maar het belangrijkste is het verkopen van die fonteinen als aardige bestemming. De kosten van marketing zijn een ton per jaar, wat vanaf volgend jaar betaald moet worden door de provincie en de gemeenten waar de fonteinen staan. Dat gaat twintig jaar door, al wordt er ook gekeken naar mogelijkheden om geld binnen te halen van sponsoren en de verkoop van fontein-merchandise.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
11 Fountains