Michael aus dem Kahmen uit Oldenburg verblijft met zijn met kleindochter op Watersportcamping Heeg.

Toerisme is bij uitstek een sector om geld mee te verdienen - mits je weet wat je doet

Michael aus dem Kahmen uit Oldenburg verblijft met zijn met kleindochter op Watersportcamping Heeg. Foto: Simon Bleeker

Toerisme en recreatie zijn van groot economisch belang voor Friesland. Er liggen kansen voor de sector om te groeien, maar willen ondernemers, bestuurders en inwoners dat wel? En zo ja, hoe dan? Een serie over de toekomst.

Op veel particuliere woningen in Giethoorn hangen tegenwoordig bordjes met een Chinese tekst. Privé, luidt de boodschap in het Nederlands. Aleid Brouwer, lector Betekenisvol Ondernemen aan NHL Stenden in Leeuwarden, wil er maar mee zeggen dat het belangrijk is om de aantrekkingskracht van een plek goed te bewaken.

,,Toerisme is bij uitstek een sector waar geld valt te verdienen. Maar dan moet je wel weten wat je doet. Er zijn legio voorbeelden van regio’s die ten onder zijn gegaan aan hun eigen succes.’’

Veel recreatiebedrijven in Friesland zijn kleinschalige familiebedrijven. Kunnen zij mee in de steeds sneller veranderende wereld?, vragen deskundigen, marketeers en bestuurders zich al enige jaren af. Zeker in de verwachting dat het toerisme de komende jaren flink blijft groeien.

Dubbele vraag

Juist de bescheiden opstelling van veel van deze ondernemers doet buitenstaanders soms de wenkbrauwen fronsen. Met een wat andere, professionelere en commerciëlere aanpak valt al snel meer te verdienen, weten zij. Het lijkt de campinghouders, bootverhuurbedrijven of kleine horeca-eigenaren echter weinig te deren.

Het is vaak een dubbele vraag, weet Brouwer. ,,Wil je inderdaad meer mensen naar je bedrijf en gebied trekken? Want wat betekent dat dan?’’ Bovendien, de bedrijven zijn gewend vaak alleen naar hun eigen situatie te kijken. De urgentie ontbreekt om gezamenlijk de aantrekkingskracht en bekendheid te vergroten.

,,De ambitie is er niet. De bedrijven bestaan vaak al heel lang en gaan over van ouder op kind. Ze hebben zich altijd staande weten te houden. Ze zijn doorgaans terughoudender om te investeren en houden meer de hand op de knip, waardoor ze ook in moeilijker tijden kunnen blijven voortbestaan. In crisis zijn het vaak deze bedrijven die overeind blijven.’’

Brouwer ziet het ook nu tijdens de huidige coronacrisis. ,,De sector kan er zeker haar voordeel mee doen. Je ziet een toenemende belangstelling voor verblijf in de eigen omgeving en gebruik van lokale producten. Je hoeft niet beslist meer naar een ander land. Internationaal is de trend inwaarts gericht. Ik denk dat dit nog wel een tijdje zal duren. Daarnaast zie je dat mensen zich meer bewust worden van de ecologie en natuur, de eigen leefomgeving en hoe we beter met de wereld kunnen omgaan. Het draait niet meer alleen om geld. Geluk is namelijk niet te koop.’’

Gas op de plank

Hoewel er wat Brouwer betreft ,,best een beetje meer gas op de plank’’ mag, is ze optimistisch over de toekomst van de bedrijven. ,,Niets doen is geen optie, maar 1 + 1 hoeft hier ook geen 3 te worden. Zorg ervoor dat je je eigen authenticiteit behoudt. Dat is écht de kracht van Friesland. Op het terrein van dagrecreatie kan er wel iets meer gebeuren, waardoor je ook de drukte rond Amsterdam kun ontlasten. En voor kampeerders uit eigen land, België en Duitsland zijn er hier ook nog wel mogelijkheden te bedenken.’’

Friesland moet er bij het opstomen in de vaart der volkeren wel voor waken geen nepwereld te creëren, zoals bijvoorbeeld in Giethoorn is gebeurd, waarschuwt Brouwer. ,,Het moet hier geen pretpark worden.’’

Juist de aanwezigheid van het grote aantal kleinere familie- en mkb-bedrijven maakt dat zij positief gestemd blijft. ,,De symbiose met het gebied is groot. Er liggen zo veel relaties, waardoor de mensen toch met een andere blik naar de regio kijken. De loyaliteit is groot. Te grote veranderingen hebben ook impact op hun eigen leven. Maar vaak zijn ze zich daar niet eens van bewust.’’

Op bescheiden schaal innoveren hoeft beslist niet moeilijk of duur te zijn, meent de lector. Een stap tot verdere digitalisering kan ondernemers veel opleveren. ,,Laat zien wie je bent en wat je doet. Uit eigen data, zoals kassagegevens, kun je vaak een heleboel afleiden. Misschien geeft de coronacrisis sommige ondernemers nu net het zetje dat ze nodig hebben.’’

Droeftoeter en creatieve geest regeren op watersportcamping

loading

Een voorbeeld van innovatie, duurzaamheid en gastvrijheid, zo betitelt lector Aleid Brouwer Watersportcamping Heeg. 

De zon brandt deze woensdagmorgen op de tenten en caravans op het lommerrijke terrein aan de Weisleat. 

Op de camping heerst rust. Er is geen wifi, een slagboom bij de entree ontbreekt, wel wappert er een regenboogvlag. Rozenbottelstruiken zorgen voor een natuurlijke afscheiding zonder prikkeldraad. In de toiletten hangen verse bosjes bloemen.

,,Twijfel is de eerste stap op weg naar een goede, volgende stap.’’ Karin Veldhuizen, met partner Jacob van der Pol, eigenaar van Watersportcamping Heeg, wil er maar mee aangeven dat niets in het leven in beton gegoten is en dat het geen kwaad kan je open te stellen voor andere geluiden. ,,Bedenk bij iedere beslissing wel of het binnen je eigen gevoel past.’’

Biodiversiteit

Duurzaamheid staat bij de campingbeheerders hoog in het vaandel. ,,Wij hebben onze eigen visie. Sommige gasten klagen over de hoge bomen, die de zon wegnemen. Maar ze zorgen voor biodiversiteit en zuiveren de lucht. Natuurlijk ga je door reacties wel eens twijfelen. Het geeft een ongemakkelijk gevoel. We gunnen natuurlijk iedereen een fijne vakantie. Daar kun je op sturen.’’

Veldhuizen en haar man zijn tegenpolen. ,,Ik noem hem mijn ‘droeftoeter’. Hij bewaakt de zakelijke kant. Als ik weer eens iets geks heb bedacht, zegt hij: hoe gaan we dat terugverdienen? Hij volgt de ontwikkelingen in de branche, ik ga de hort op en haal mijn input uit totaal andere sectoren. Dat werkt heel goed voor ons.’’ 

Gasten kunnen bij vertrek een korte enquête invullen. ,,Wij stellen ze maar twee vragen. Hoe groot is de kans dat je de camping bij familie en vrienden zou aanbevelen en waarin ben je teleurgesteld? Uit de antwoorden kunnen we veel afleiden.’’

De sector is conservatief als het gaat om innovatie, zo blijkt uit onderzoek. Toch hoeft innovatie niet veel te kosten, meent Veldhuizen. ,,Je kunt echt wel leuke dingen doen. Omarm je eigen passie en maak van je bedrijf een beperkte niche. Dan krijg je alleen maar vrienden op bezoek. Dat werkt zo veel leuker.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct