Wat is een artikel?

Onze PREMIUM-artikelen bieden verdieping van het nieuws. Ook de extra's van de Courant vallen onder PREMIUM, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.

Elke maand 3 PREMIUM-artikelen lezen met je gratis account

Aan het begin van de maand wordt je tegoed weer aangevuld tot 3.

Ook onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Dat kan! Met een (proef)abonnement kun je net als onze andere abonnees onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen op onze site en in de app.

Je hebt jelimiet bereikt.  Verder lezen? Abonneren Je kunt nog [plusArticlesLeftCount] artikelen lezen deze maand

Terug naar 100: Het CJIB rijdt met u mee

Na een ongekende boeteregen leerden wij eindelijk af te snel te rijden op snelwegen. Nu de 100 kilometerlimiet eraan komt, zouden de paarse beschikkingen van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) zo maar weer eens op de mat kunnen vallen.

De laatste verkeersboete dateert van maart 2018. Een trajectcontrole op de A10 bij Amsterdam. Om 23.27 uur ’s avonds reed ik er 88 km/u, terwijl 80 km/u de limiet was. ,,Als u niet op tijd betaalt, wordt de boete hoger’’, staat er standaard naast het bedrag, dat dit keer 57 euro was.

Lees ook LC+ | Terug naar 100: Handhaving is nodig om snelweg veilig te houden

Bij die 57 euro bleef het de afgelopen jaren helaas niet, hoewel nu pas – bij inventarisatie voor dit verhaal – doordringt dat het gaspedaal in onze twee auto’s ons een vermogen heeft gekost. Want de opsomming die nu volgt, gaat over twee auto’s en twee bestuurders en loopt grofweg van 2005 tot 2018. In totaal 53 beschikkingen in binnen- en buitenland. En – nu moet ik met het water voor de dokter – een totaalbedrag van 3288 euro.

Lees ook LC+ | De helft van de dagelijkse weggebruikers zegt 130 km/u te blijven rijden

De hoogste boete: 262 euro op rijksweg A6 bij Emmeloord in 2013 waar de maximumsnelheid ter plekke 100 km/u was en wij met 129 km/u werden geklokt. Waarschijnlijk omdat op de rest van de A6 wel 130 km/u gereden mag worden, maar dat mag geen excuus zijn. Zoals er geen enkel excuus is voor dit rijgedrag. Wel de kanttekening dat ik bij hoge snelheden ook echt actief bezig ben met rijden. Ik let constant op, schat het overige verkeer in en laat me nooit afleiden door telefoon of navigatie. 

De auto is voor mij een vervoermiddel. Een middel dus om zo snel mogelijk van A naar B te komen. Anders had ik wel voor het openbaar vervoer gekozen. De eerder genoemde boeteregen betreft bijna uitsluitend snelwegen, een enkele keer een 80-kilometerweg, maar nooit overtredingen binnen de bebouwde kom. De tijdstippen liggen in het algemeen ’s avonds laat, ’s nachts of midden op de dag. Op deze tijdstippen kun je na het passeren van Joure op de A6 toch amper van drukte spreken. Die komt pas weer bij nadering van Amsterdam.

Lees ook | 130, 100, 80? Overdag of 's nachts? De regels op een rij

Wegens familieverbanden reden wij de afstand Friesland richting Hilversum talloze malen. Op het laatst wisten we precies waar er een schoen in de berm lag. Als je de route zo op je duimpje kent, sluipt het er blijkbaar in dat je er overheen wilt razen. 

Soms moest dat voor ons gevoel: in tijden van ziekte wilde je maar één ding: zo snel mogelijk naar je naaste, ook al moest je op een avond die 127 kilometer heen en weer afleggen. Mijn vader kampte uiteindelijk twaalf jaar met Alzheimer. In die periode ging er heel wat mis, wat direct actie vereiste. 

Ik moet er niet aan denken dat ik destijds maar met een gangetje van 100 km/uur het hele traject af had mogen leggen, ondanks wat iedereen beweert over het geringe tijdsverschil. En dan heb ik het dus over die rustige stukken waar je niemand kwaad doet met 130 km/u.

Lees ook | Slakkengang? In Friesland heb je maximaal 8 minuten tijdverlies

De nieuwe werkelijkheid vanaf 16 maart, of mogelijk enkele dagen eerder, wordt 100 kilometer. Oei... wat zal dat wennen worden ondanks het begrip voor de maatregel. We moeten allemaal ons steentje bijdragen aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. 

Daar knaagt het toch een beetje: die paar stukken waar je daadwerkelijk 130 km/u kunt rijden en dat niet meer zal gebeuren, levert dat nou zo veel op? In ons geval zou het meer zoden aan de dijk zetten als we beide benzineauto’s inruilen voor elektrisch of hybride of teruggaan naar één auto. Dat laatste is praktisch nog niet mogelijk, dat eerste wordt onze volgende stap.

[firstName], je hebt net een artikel gelezen! Nu je hier toch bent, vragen we graag je aandacht voor het volgende:

Je hebt op dit moment een gratis account. En dat is natuurlijk prima. Je hebt daarmee toegang tot een belangrijk deel van het nieuws dat onze 100+ journalisten elke dag brengen, maar je mist nu wel veel. Zo kan je niet onbeperkt onze verdiepende PREMIUM-artikelen lezen en heb je ook geen toegang tot onze digitale krant. Zonde natuurlijk! Daarom bieden we je graag een proefabonnement aan, zodat je kennis kan maken met alle interessante extra’s die je nu mist.

Onze PREMIUM-artikelen bieden verdieping van het nieuws. Ook de extra's van de Leeuwarder Courant vallen onder PREMIUM, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.

Bekijk proefabonnementen
Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement