Vakspecialisten zijn altijd al tegen de verhoging van de snelheidslimiet naar 130 kilometer per uur geweest, zegt verkeerskundige Sjoerd Nota uit Leeuwarden.

Het is dat de VVD het er in de politiek doorheen heeft gedrukt in 2012, maar verkeerskundigen zijn altijd tegen de verhoging van de maximum-snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur geweest. Aan de andere kant is het de vraag of het realistisch is om dit nu ineens naar 100 kilometer per uur terug te brengen, stelt Sjoerd Nota die een verkeerskundig bureau heeft.

‘Alles staat of valt met handhaving’

Voor vakspecialisten is de nieuwe maatregel die 16 maart ingaat en waarbij de limiet op snelwegen overdag teruggebracht wordt van 130 naar 100 km/uur interessant om te volgen. ,,Wat zal het effect zijn? Hoeveel mensen gaan zich eraan houden en hoeveel zullen er stelselmatig te hard blijven rijden?’’

Alles staat of valt met de handhaving, aldus Nota. ,,Als er maar het gevoel is dat er niet gehandhaafd wordt, zullen meer mensen zich niet aan de nieuwe regel houden.’’ Hij verwijst naar het verbod op appen op de fiets. ,,Je ziet dat daar eerst gehandhaafd werd en fietsers erop letten. Toen de handhaving afnam, verviel een deel weer in oud gedrag.’’

Verkeerskundigen waarschuwden in 2012 al voor meer uitstoot en meer geluidsoverlast. Helemaal uit het oogpunt van verkeersveiligheid achten zij een snelheidsverhoging onacceptabel. ,,De verkeersveiligheid is gediend met zo min mogelijk snelheidsverschil tussen verkeersdeelnemers. Je hebt nu de situatie dat vrachtwagens die 80 tot 85 km/uur rijden ingehaald worden met snelheden van 130 tot 135 km/uur.’’ De politie bevestigt dat verkleining van snelheidsverschillen gunstig uit kan werken. ,,Maar de praktijk moet dat wel uitwijzen’’, zegt woordvoerder Paul Heidanus van de politie Noord-Nederland.

Gevaarlijke situaties

Na 16 maart kunnen alsnog onveilige situaties ontstaan, redeneert Nota. Automobilisten die zich aan de 100 km/uur houden en toch ingehaald worden met snelheden van 130 km/uur houden daar geen rekening meer mee. ,,Wat mij betreft, is er daarom een grote noodzaak om te handhaven op die 100 km/uur.’’

De politie zegt gewoon te blijven controleren met de mensen en middelen die ter beschikking zijn. Dit gebeurt met trajectcontroles, vaste camera’s, mobiele camera’s, opvallende en onopvallende auto’s. Er komt geen extra capaciteit beschikbaar.

,,Nederland heeft, Europees gezien, de grootste handhavingsdruk op snelheid’’, aldus Heidanus. Op verkeersgebied werkt de politie informatie gestuurd. ,,Als straks blijkt dat ergens veel ongelukken gebeuren of de snelheid stelselmatig overtreden wordt, dan kan in overleg met provincie, gemeente of Openbaar Ministerie meer controle ingezet worden..’’

Kans op verveling

Of verveling toe zal slaan bij automobilisten is volgens de politie voer voor gedragspsychologen. Nota spreekt over de ,,constant risico-theorie.’’ ,,Om te kunnen functioneren, heb je prikkels nodig. Ga je je vervelen, dan ga je compenserend gedrag vertonen en de risico’s opzoeken. In de auto ga je aan de radio draaien, op je telefoon kijken of met je passagier kletsen. Of je gaat onbewust te hard rijden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
100 km
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct