Tekenen met prehistorische inkt

Beeldend kunstenaar Esther van Hulsen wekte gisteravond in het Natuurmuseum Fryslân een 95 miljoen jaar oude inktvis tot leven met fossiele inkt.

Aan een tafeltje op het overdekte binnenplein van het museum werkt Esther van Hulsen (35) aan de tekening van de inktvis. Op de bodem van een glazen maatbekertje ligt een dun laagje bruin poeder, niet eens genoeg om een vingerhoed half te vullen. ,,Niet niesen hoor’’, grapt de kunstenaar tegen genodigden die zich over de tekening buigen.

Het is een bijzonder goedje, deze inktstof, bewaard gebleven in het fossiel van de prehistorische inktvis die in 2009 in Libanon werd gevonden. Wetenschappers slaagden erin de versteende inkt uit fossiel te halen en via een ingewikkeld procedé te verpulveren tot poeder. Van Hulsen lengt het ter plekke aan met water om het vervolgens met zeer dunne penseeltjes aan het papier toe te vertrouwen.

Concentratie

Het werk vergt uiterste concentratie van de kunstenaar, maar die ruimte lijkt haar vanavond even niet gegund. Steeds komen genodigden langs, ook vrienden en familie, om een praatje te maken. De kunstenaar is afkomstig uit Leeuwarden, maar woont inmiddels al zo’n elf jaar in Noorwegen. De tekensessie is onderdeel van de opening van een overzichtstentoonstelling met tientallen werken van haar hand, onder de titel Et annet stedt en annen tid , wat Noors is voor ‘een andere plaats, een andere tijd’.

Al op de havo tekende ze graag dieren en van die hobby heeft ze haar werk gemaakt als paleo-/wild-lifeartist. ,,Ik vind het hartstikke leuk om mijn werk nu te delen met mijn stad’’, zegt Van Hulsen. ,,Eindelijk terug. De cirkel lijkt een beetje rond.’’

Paleontoloog en dinosauruskenner Anne Schulp, werkzaam bij Naturalis in Leiden, heeft een klein model van een Brachiosaurus meegenomen. ,,Maar zag die er ook echt zo uit?’’, vraagt hij zich hardop af. ,,Dat kan je als paleontholoog erg bezig houden. Wat voor kleuren hadden de dino’s bijvoorbeeld?’’

Gedetailleerd

Uit de wetenschappelijk verantwoorde werken van Van Hulsen blijkt bijvoorbeeld dat vooral de kleinere soorten bijzonder felle kleuren konden hebben. Haar stijl is zeer realistisch en gedetailleerd: elk schubje, elk haartje is minutieus vastgelegd. ,,Soms denk ik: waarom moet het nu allemaal zo ingewikkeld?’’, zegt Van Hulsen, ,,maar het geeft me gewoon een fijn gevoel. ’’

Eén keer eerder tekende ze de octopus met de fossiele inkt. Dat werk hangt nu samen met het fossiel in het Natuurhistorisch Museum Oslo. Museumdirecteur Gerk Koopmans merkt, niet geheel zonder trots, op dat ‘zijn’ museum dankzij de tekening internationale aandacht krijgt. ,,Voor het eerst in onze bijna 95-jarige geschiedenis staan we in de National Geographic.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct