Te veel gegeten op eerste kerstdag? Tips voor dag 2

Kerstdiner.

Een gebakje, wat kerstkransjes, kerstbrood, voorgerecht, hoofdgerecht, niet vergeten het nagerecht. De kans is groot dat jij met een net iets te volle maag van tafel gaat tijdens de feestdagen. Wat gebeurt er allemaal in je lijf als je te veel hebt gegeten?

De meeste mensen zullen na het kerstdiner het liefst op de bank willen ploffen. Helemaal als ze teveel gegeten hebt. Een zogenaamde food coma zorgt ervoor dat je moe wordt en het liefst even je ogen sluit voor een klein dutje. En helemaal als je ook nog wat alcoholische drankjes hebt gehad. Door veel te eten, stijgt de glucose in je lichaam en begin je als reactie daarop veel insuline te produceren. Daarna krijg je een zogenaamde ‘glucosecrash’ omdat de insuline glucose snel uit je lijf doet verdwijnen.

Naar de wc rennen

Moet je ineens naar het toilet rennen, hoewel het onmogelijk lijkt dat al dat eten nu al verteerd is? Dat kan. Dit is het gevolg van het “dumping syndroom” oftewel snelle maaglediging. Een snelle maaglediging komt voor als je veel suikers in één keer binnen kreeg en je maag overvol raakt. Te veel eten kan suiker van je maag te snel in je darmen doen verdwijnen, waardoor je diarree krijgt. Mensen met het prikkelbaredarmsyndroom zijn hier nog gevoeliger voor.

Opgeblazen gevoel

Bijna iedereen heeft het wel eens gehad. Een opgeblazen gevoel. Dit krijg je als je niet goed kauwt of te veel eet. Drink je ook nog eens de hele dag koolzuurhoudende dranken dan zal het opgeblazen gevoel waarschijnlijk veel erger zijn omdat je maag en je darmen zich ook nog eens vullen met dat gas. Eet niet te snel, kauw goed en klets niet met eten in je mond. Zo voorkom je extra gasvorming in je darmen. En wat bewegen kan geen kwaad. Loop tijdens het eten eens naar de keuken om een glas water bij te vullen.


Misselijk

Misselijkheid is waarschijnlijk het vervelendste gevoel dat je kunt overhouden te veel eten. Vooral te veel vet eten kan voor misselijkheid zorgen. Vet breekt namelijk het traagste af, waardoor het langer duurt voor je maag leeg is. Vet eten vraagt dus veel van je verteringssysteem, waardoor je een misselijk gevoel kunt krijgen.

Onrust

Na zo’n drukke kerstdag is het toch vaak moeilijk in slaap te vallen. Helemaal als je een stevige maaltijd achter de kiezen hebt. Als je veel koolhydraten hebt gegeten, krijg je een grote glucosegolf. Wanneer je probeert te slapen, daalt die weer erg snel, waardoor je regelmatig kunt wakker worden. Eet daarom niet teveel vlak voor het slapengaan nog veel te eten.

Nog wat tips

Neem je je ieder jaar weer voor om dit jaar eens niet te veel op je bord te scheppen met kerst? Probeer de “eerste hap-regel” dan eens. Stel jezelf in gedachten na élke hap de vraag: smaakt deze hap nog even goed als de eerste? Of eet ik alleen maar verder omdat het hier voor mij ligt? Zo eet je met meer smaak, zul je langer verzadigd zijn en vermijd je al deze problemen die hierboven worden beschreven.

Heb je last van een van bovenstaande kwalen? Plof dan niet op de bank maar maak een wandelingetje na de maaltijd. Drink daarnaast voldoende water.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Eten & drinken