Systeemfoutje: De Friesland oormerkt honderd klanten ten onrechte als wanbetaler

Een kleine honderd klanten van De Friesland zijn ten onrechte aangemerkt als wanbetaler. De zorgverzekeraar belooft de flater spoedig te herstellen.

De fout is een gevolg van samenvoeging van de systemen van De Friesland en Zilveren Kruis, meldt woordvoerder Rob Propsma. De zorgverzekeraar belooft gemaakte kosten te vergoeden. 

‘Geen geld voor eten met Kerst’

Een van de gedupeerden is een 58-jarige Leeuwarder die niet met zijn naam in de krant wil. Hij zat in de schuldsanering en was sinds augustus schuldenvrij. ,,Mijn premie gaat rechtstreeks van mijn uitkering af naar de zorgverzekeraar, aantoonbaar is alles betaald.”

Desalniettemin werd de man in november aangemeld als wanbetaler bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK), en is er in december beslag gelegd op zijn rekening, zegt hij. ,,Met als gevolg dat ik geen eten had met de kerstdagen. Ik heb mijn energierekening niet kunnen betalen. Over drie dagen komt daar 40 euro overheen, als ik in gebreke blijf.” 

Al weken probeert de Leeuwarder met behulp van Kredietbank Nederland de fout ongedaan te maken. ,,We kwamen maar niet door de callcentra heen en kregen steeds met iemand anders te maken.” Dat bevestigt financieel directeur Frank Dijkstra. ,,Ook voor ons was het heel moeilijk de juiste personen aan de lijn te krijgen. Onze klanten zitten met een heel krap budget, die raken door zoiets direct in de problemen.”

‘Gedupeerden krijgen persoonlijk excuses aangeboden’

De Friesland kan om privacyredenen niet op individuele gevallen reageren, maar erkent dat er iets fout is gegaan. ,,Met cliënten die hun premie niet betalen proberen we altijd een betalingsregeling te treffen. Als iemand zes maanden niet betaald heeft, dan dragen we zo’n klant over aan het CAK, die kan loonbeslag leggen. Een groep hebben we hiervoor ten onrechte aangemeld.”

Volgens Propsma hadden vrijwel al deze mensen al wel een betalingsachterstand. ,,Maar nog niet van zes maanden. We zullen alle gedupeerden persoonlijk excuses aanbieden.” 

Christiaan Taal van het CAK meldt dat Zilveren Kruis zo spoedig mogelijk gegevens van de klanten zal aanleveren. ,,Zodra we die hebben, melden we ze af. Bedragen die we hebben ingehouden worden terugbetaald.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement