Stevige kritiek op groeiplan militair oefengebied: waar komt het precies en is er extra geluidsoverlast?

Foto Shutterstock

Er is fikse kritiek op de Haagse plannen om het militaire luchtruim in het Noorden uit te breiden. De plannen zijn veel te globaal, oordeelt een belangrijke milieucommissie.

De ministeries van Infrastructuur en Defensie willen het Nederlandse luchtruim de komende jaren opnieuw indelen. Kort door de bocht wordt het luchtruim boven Noord-Nederland voor militaire toestellen (met name de F-35’s) en het luchtruim boven Zuid-Nederland voor de burgerluchtvaart (vooral Schipholverkeer).

De lucht boven heel Friesland is straks militair oefengebied, evenals het grootste deel van Groningen en Drenthe. Oefengebieden in bijvoorbeeld Brabant worden aan het noordelijke gebied ‘vastgeplakt’.

Veel te globaal

De plannen van de ministeries zijn echter veel te globaal, stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (mer). Het zwaarwegende advies van deze Commissie, die kijkt naar de gevolgen voor mens, natuur en milieu, verscheen woensdagochtend.

Lees ook: Meer luchtruim voor luchtmacht in het Noorden: dorpen rond vliegbasis vinden inspraak ‘bijna een farce’

In milieurapporten die bij de luchtruimherziening horen, ontbreken kaarten waarop de grenzen van het noordelijke uitbreidingsgebied duidelijk staan aangegeven. Ook is het ‘netto-geluidseffect’ van het nieuwe en lawaaierige F-35-jachtvliegtuig niet in beeld gebracht.

Hetzelfde geldt voor de mogelijke milieugevolgen van een ander onderdeel van de plannen: een grensoverschrijdend militair oefengebied met Duitsland. Kortom: de regionale overlast moet beter worden onderzocht en beschreven.

Terug naar de tekentafel

Al met al moeten de ministeries terug naar de tekentafel, aldus de Commissie. Er zijn te veel tekortkomingen, ook in de plannen voor Schiphol en het vernieuwde en nog niet geopende Lelystad Airport. Deze plannen hangen allemaal samen met de herindeling van het luchtruim.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Defensie