Spoor in Friesland en Groningen krijgt ERTMS en wordt daardoor veiliger en efficiënter gebruikt

FOTO TER ILLUSTRATIE FOTO PIXABAY

Zo’n 270 kilometer aan spoorlijnen in Friesland en Groningen worden klaargemaakt voor automatisch rijden. Voor 2030 worden de trajecten uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe.

Treinen worden omgebouwd en personeel wordt opgeleid. Het is de bedoeling dat de twee provincies het samen met het Rijk gaan financieren. De komende tijd worden de tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Met het digitale systeem kunnen treinen harder rijden, tot wel 300 kilometer per uur. Met zo’n hoge snelheid kunnen machinisten een rood sein met het blote oog niet meer zien. De machinist krijgt alle informatie op een schermpje binnen en als hij niet op tijd reageert, stopt de trein vanzelf.

Voordelen voor reizigers heeft het nieuwe systeem ook: naast het vergroten van de veiligheid kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland