Skûtsjes en bruine vloot mogen met meer opvarenden zeilen

Skûtsjesilen op het IJsselmeer bij Stavoren. Foto archief LC/Tom Coehoorn

De zeilende chartervaart hoeft bij dagtochten minder rekening te houden met de 1,5-meter-maatregel. Meerdaagse tochten blijven waarschijnlijk lastig. Kenners houden nog een slag om de arm.

Het zeilen op charterschepen, zoals skûtsjes en de bruine vloot, wordt gezien als sport. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag meegedeeld aan de Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ.

Directeur Paul van Ommen van de BBZ heeft overlegd met ‘Den Haag’ en is blij met de maatregel. Feitelijk is het geen verruiming van de regels, zegt hij, maar worden de bestaande regels anders en gunstiger uitgelegd voor de chartervaart, door het als sport aan te duiden. ,,Het is sportief, het is buiten. Dat is heel verdedigbaar.’’

Lees ook: Chartervaart vraagt om 20 miljoen euro extra crisissteun

Dit houdt in dat er geen 1,5 meter afstand gehouden hoeft te worden. Daarnaast zijn mondkapjes bovendeks niet nodig, benedendeks wel. Afstand bewaren hoeft benedendeks niet. De verandering geldt eerst alleen voor de zeilvaart.

Volle schepen

Als gevolg van de ingreep van het ministerie kunnen zeilschepen weer drukker bezette dagtochten gaan maken. Vanwege de coronamaatregelen was dit eerder teruggebracht tot de halve capaciteit.

Meerdaagse tochten blijven een probleem, zegt Van Ommen. ,,Onderdeks is en blijft toch wat de beperking.’’ Kort door de bocht overheerst bovendeks en voor de korte termijn (dagtochten) de typering sport. Benedendeks en bij meerdaagse tochten wordt het te veel ontspanning en horeca. En deze laatste twee vallen volgens de overheid niet onder de ‘belangrijke activiteiten’.

Horeca is er voorlopig nog niet aan boord. Eigen eten en drinken meenemen mag bij dagtochten uiteraard, maar het is niet de bedoeling dat opvarenden samen binnen gaan eten. Er is een aangepast protocol gemaakt.

Slag om de arm

Kenners houden een slag om de arm. Hans Hofer bijvoorbeeld. Hij werkt bij de Omgevingsdienst in Groningen en heeft professioneel te maken gehad met de noodverordening en de 1,5-meter-maatregelen. Hofer is in de coronaregels gedoken voor roeivereniging Aengwirden in Heerenveen.

,,Ook bij de Drafbaan Wolvega zag je: de minister zegt iets, maar de veiligheidsregio moet er ook nog iets van vinden. De voorzitter van de veiligheidsregio, Buma dus, gaat hierover. Ik betwijfel of de chartervaart al zo snel weer helemaal los kan. Ik hoop het voor ze, maar ik twijfel of de uitzondering van de 1,5-meter-regel hiervoor geldt.’’

Ingewikkelde materie

Het is ingewikkelde materie, zegt Hofer. Er zijn regels, juridische artikelen, toelichtingen en uitzonderingen. ,,De noodverordening zit vol met dit soort zaken. Bovendien gaan ze die verordening niet voor elke punt of komma aanpassen.’’

Directeur Paul van Ommen van de BBZ maakt zich hier echter geen zorgen over. ,,Wij zijn geïnformeerd door het ministerie zelf. Er zou misschien een technisch of juridisch missertje kunnen zijn, maar ik neem aan dat ze dat dan gaan oplossen. De verruiming wordt trouwens ook bekendgemaakt bij de handhavers, dus dat zit wel goed, lijkt mij.’’


Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland