Schone treinen komen in Friesland, maar al in 2025?

Een garantie dat de regionale treinen in Friesland in 2025 zonder CO2-uitstoot rijden is er niet, zegt gedeputeerde Johannes Kramer.

Van provinciale staten heeft hij de opdracht gekregen om 2025 te halen. Technisch lijkt het haalbaar, door treinen uit te rusten met batterijen, laadstations te bouwen en op het traject Leeuwarden-Groningen stukken bovenleiding aan te leggen. Maar er zijn veel onzekerheden.

Financiering ligt nog open

De financiering is een van die onzekerheden, hield hij woensdagavond provinciale staten voor. Voor de Friese lijnen is een investering van 38 tot 66 miljoen euro nodig. Daarvoor is ook geld nodig van de landelijke overheid. Bovendien zijn er meerdere partijen bij betrokken, waaronder spoorbeheerder ProRail en vervoerder Arriva.

Een complicatie is ook nog dat Friesland en Groningen niet op dezelfde lijn zitten voor de verbinding tussen Leeuwarden en Groningen. Friesland koerst voorzichtig op treinen met batterijen, laadstations en bovenleidingen, Groningen kijkt vooral naar waterstoftreinen.

Kritiek van buitenaf

Provinciale staten besluiten later deze maand of ze op de huidige koers doorgaan. Arjen Jansons van adviesbureau RailEvent in Steenwijkerwold raadt Friesland aan op alle lijnen in te zetten op gedeeltelijke elektrificatie. Geen laadstations maar een bovenleiding, is zijn devies.

Ook consumentenplatform Rocov-Fryslân heeft het liefst elektrificatie, zegt vice-voorzitter Watze Draijer.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement