Schelpenpad legt het af tegen beton

Toeristen zijn gek op de Terschellinger schelpenpaadjes, maar gedeeltelijke vervanging door beton is beter voor de duurzaamheid en veiligheid.

Dit concluderen Staatsbosbeheer en de gemeente uit de analyse van een enquête die werd gehouden onder 547 mensen. Ruim de helft hiervan is eilander, de overigen zijn vaste bezoekers van Terschelling.

Zowel de eilandbewoners als toeristen zijn uitstekend te spreken over de fietsroutes op het eiland, blijkt uit het onderzoek. Van de deelnemers vindt ruim 85 procent dat er voldoende paden zijn en dat deze in de huidige vorm behouden moeten blijven.

Ruim een derde zou graag een paar nieuwe routes zien. ,,Het gaat dan vooral om een pad door de Koegelwieck, over de Noordsvaarder en over de Boschplaat. Vanuit Staatsbosbeheer kiezen we er voor juist deze gebieden niet te doorkruisen met fietspaden. Dit komt de rust in die gebieden ten goede.’’

Toeristen en eilandbewoners

Als het op verharding aankomt, zijn zowel eilanders als toeristen vrij tevreden. Paden met stoeptegels mogen van hen wel verdwijnen, maar over de andere verhardingstypes hebben zij weinig klachten. Als er een keuze moet worden gemaakt, zijn er verschillen tussen bewoners en eilandbezoekers.

De toeristen hechten erg aan schelpengrit, zo blijkt. Hierbij gaat het vooral om ‘beleving’: voor hen vormen de schelpen een onderdeel van het typische eilandgevoel. De eilanders zelf voelen die binding veel minder. Asfalt scoort in hun ogen bijna net zo goed en ook beton valt bij hen redelijk in de smaak.

Veilig

Uit de enquête blijkt echter ook dat veiligheid en duurzaamheid belangrijk zijn voor de eilandfietsers. Veiligheid heeft zelfs meer belang dan beleving. Daar komt bij dat de schelpenpaadjes zeer duur in het onderhoud zijn.

Daarom ,,is het een logische stap om beton te overwegen. Het is ook veilig: er komen geen scheuren, kuilen of loszittende stenen in. Beton vergt het minste onderhoud en het kwam uit de duurzaamheidstest als winnaar uit de bus’’, aldus de gemeente en SBB.

Zij zullen dan ook onderzoek doen naar de optie om ,,de meest onderhoudsgevoelige paden met beton uit te voeren in de toekomst.’’

Gedragskwestie

De eilandpaden zijn in het algemeen breed genoeg, vinden de enquêtedeelnemers. Wel wijzen zij erop dat fietsers al te vaak naast elkaar blijven rijden wanneer er inhalers of tegenliggers verschijnen. Dit is in hun ogen vooral een gedragskwestie.

De gemeente en SBB zullen daarom ,,gezamenlijk de VVV en de fietsverhuurders op Terschelling benaderen om samen fietsers en andere gebruikers van de fietspaden bewust te maken van hun gedrag’’.

De deelnemers mochten ook de gevaarlijkse fietsplekken op het eiland aanwijzen. De aansluitingen op de Hoofdweg werden het meest genoemd. Ook over het einde van de Longway, aansluitend op de Badweg-West, werd veel geklaagd. Een derde risicolocatie vormen de oversteekpunten bij de Badwegen.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement