Arriva was even 'blind' en kon door een storing niet zien of jouw bus wel reed

FOTO ARCHIEF LC

Hoe laat gaat mijn bus? Rijdt mijn bus überhaupt wel? Met dit soort vragen kon je vrijdagochtend even niet bij Arriva terecht. De vervoerder kampte met een fikse storing in het logistieke systeem.

Bij de opstart van het systeem, dat buslijnen monitort en precies kan zien welke bus waar rijdt, was direct al duidelijk dat er een probleem was. ,,De informatiestroom zoals die normaal naar de systemen gaat, was er niet’‘, vertelt Arriva-woordvoerster Tamara Vannuys. Of veel reizigers er last van hebben gehad, kon ze niet zeggen. Er is in ieder geval maar „een zeer beperkt aantal klachten” binnengekomen gedurende de storing.

De storing gold voor alle regio’s waar Arriva rijdt. Naast Friesland - inclusief de Wadden - gaat dat om delen van Noord-Brabant, Limburg, Flevoland, Gelderland en Zuid-Holland. Arriva kon geen reisinformatie geven of bussen wel of niet rijden en ook niet of ze op tijd bij een halte zouden aankomen. De verkeersleiding was in feite ‘blind’ en kon dus bijvoorbeeld via Twitter ook niet aangeven of jouw bus wel of niet reed. Inmiddels is de storing weer verholpen.

,,We hadden wel contact met de vestigingen en wisten dat de bussen wel reden’‘, aldus Vannuys. ,,Telefonisch lieten ze ons ook wel weten als er iets was.’‘

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Openbaar vervoer