Restauranthouders zijn AH-actie zat: 'Wij betalen uit eigen zak'

Illustratie: Infographics DvhN/Rob Hesseling

Restaurants in het Noorden zijn spuugzat van de gezamenlijke kortingsactie van de Albert Heijn en restaurantsite Iens waarbij een gast het tweede diner gratis krijgt.

,,Zij maken mooie sier, terwijl wij het uit eigen zak betalen.’’ Dat zeggen restauranthouders die op sociale media collega’s oproepen de AH-Restaurantactie te boycotten.

Betalen met bon

Met zijn tweetjes een driegangenmenu eten voor dertig euro; door de kortingsactie van de AH kan het. Na 40 euro aan boodschappen is de spaarkaart vol en heeft de boodschapper meer dan een half jaar de tijd om de bon in restaurants te verzilveren.

Een van de ergernissen onder de restauranthouders is dat veel gasten denken dat ze ergens met een AH-bon kunnen betalen, terwijl ze niet aangesloten zijn bij de actie. Dat leidt tot discussies in het restaurant.

Reserveren op Iens

Oorzaak van de verwarring is de website van Iens waarop gasten moeten reserveren voor de actie. Wie via de AH-website zoekt naar een restaurant waar met korting gegeten kan worden, wordt doorgestuurd naar het algemene gedeelte van Iens. Vervolgens staan daar de restaurants die wel en niet mee doen door elkaar.

Slechte recensie

Johan Herder en Monique den Hartog van Grand Café De Hilderberg en Leafs in Appelscha hebben het ook helemaal gehad met de actie. Ze krijgen minstens zes gasten per dag binnen die ervan overtuigd zijn dat ze met bonnen kunnen betalen. ,,Als ik zeg dat ze die hier niet kunnen inleveren, krijg ik soms ook nog een slechte recensie op Iens.’’ Klagen bij Iens leverde haar niets op en ze heeft inmiddels haar abonnement bij Iens opgezegd.