Merk Fryslân en de zes regiomarketingplatforms moeten beter samenwerken in het promoten van Friesland als reisbestemming. Een gezamenlijke visie ontbreekt, ziet de rekenkamer.

De Noordelijke Rekenkamer (NRK) concludeert in ‘ VisitFriesland - de marketing van het toerisme ’ dat Fryslân na een moeizame aanloop de marketing van de provincie op de rit heeft staan, dat het vertrouwen in het platform groot is, maar dat het nu tijd is om de puntjes op de i te zetten. Het rapport is gisteravond aangeboden aan Provinciale Staten.

De NRK onderzocht de provinciale inspanningen op het gebied van de promotie van de provincie tussen 2014 en 2018. De marketing is sinds 2014 ondergebracht bij Merk Fryslân, een orgaan dat onafhankelijk van de provincie opereert, maar bijna volledig door de provincie wordt gefinancierd.

Basis van vertrouwen

Daar zit ook direct de eerste pijn, stellen de onderzoekers vast. Omdat de provincie op afstand staat, vertrouwt het volledig op de mensen van Merk Fryslân. Bij het marketingplatform reflecteren ze echter maar sporadisch op het gedane werk, wat bijsturing vanuit de provincie lastig maakt. Er gaat te veel op basis van vertrouwen, zien de onderzoekers van de NRK.

Merk Fryslân kreeg in de onderzochte jaren bovenop de jaarlijkse subsidie van 650.000 euro ook telkens minimaal 500.000 euro aan incidentele middelen. De NRK noemt de verhouding ongezond, omdat Merk Fryslân ook structureel werk betaalt met incidentele middelen, geld dat bedoeld is voor projecten.

De provincie erkent de rare verhouding, maar spreekt van een ,,politieke keuze’’ om Merk Fryslân geen hoog standaardbudget te geven, maar te werken met eenmalig geld.

Met de pet langs ondernemers

Ook gemeenten op de vaste wal dragen bij aan Merk Fryslân, jaarlijks in totaal 120.000 euro. Provinciale Staten zagen ook graag dat ondernemers gingen meebetalen aan het marketingplatform, maar aan die wens wordt geen gehoor gegeven. Dat komt, ziet de NRK, omdat ondernemers meer zien in de zes regioplatforms die onder Merk Fryslân hangen. Vier provinciedelen, Leeuwarden en de Waddeneilanden hebben ieder hun eigen regionale marketingplatform, waarin gemeente en ondernemers samenwerken. Die zes werken veel lokaler, met andere doelstellingen. De NRK vindt dat Merk Fryslân niet met de pet bij ondernemers langs moet gaan, maar dat dat een taak is van de zes platforms.

De NRK waarschuwt de provincie dat Merk Fryslân en de zes regio’s niet in elkaars vaarwater moeten gaan zitten. Ze opereren nu nog té los van elkaar. ‘Een gezamenlijke en evenwichtige branding kan tevens bijdragen aan het provinciale doel om voor een betere spreiding van toeristen te zorgen’, schrijven de opstellers.

Promotie

,,Het is nu zoeken wie wat doet’’, ziet onderzoeker Jappie van den Bergs van de Rekenkamer. ,,Ze staan nu op het punt dat ze samen moeten afstemmen hoe de promotie van Fryslân eruit moet zien.’’

De provincie onderschrijft de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek en wijst de NRK erop dat de meeste aanbevelingen al zijn meegenomen in het nieuwe beleid van de provincie. Die is in april vastgesteld door Provinciale Staten.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Toerisme
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct