Een onaardse sfeer tekent Bakzeuntjes. FOTO NIELS DE VRIES

Recensie: Hecht collectief weet een pareltje uit zee op te duiken (★★★)

Arum leverde de kerk én de Christelijke Muziekvereniging Wubbenus Jacobs. Maar de 33 spelers van jeugdtheaterschool Noorderwind in de voorstelling Bakzeuntjes komen uit heel Noordwest-Friesland. Ze variëren van 8 tot 20 jaar en regisseur Hanneke de Man heeft er een hecht collectief van gemaakt waar de muziek van het korps naadloos bij aansluit.

Bakzeuntjes zijn een soort bramzijgertjes: fosforische dampen waarin zeelieden vormen van de duivel zagen. Schrijver Jan de Har-tog maakte daar scheepsjongens van met wat al te ruime fantasie. Zo knoopte De Man twee zaken aan elkaar: jongens die dromen van de zee en verhalen die misschien niet waar, maar wel mooi zijn. De scheepsjongens zijn hier overigens vooral meiden, maar dat geeft niks.

Met elkaar vertellen ze eerst buiten, achter de kerk, het verhaal van Claas en Gezina – een jong getrouwd span dat elkaar na de bruiloft al vaarwel moet zeggen. Want de zee roept. Met simpele middelen zien we de bemanning van stuur- naar bakboord zwalken en Gezina hunkeren naar nieuws. Vanuit Riga ontvangt ze een aandoenlijke (en ook nog authentieke) matrozenbrief. Als het schip op de terugweg vergaat, weigert ze zich neer te leggen bij de dood van haar geliefde. Zoals Orpheus op zoek ging naar Eurydice, zo daalt zij af naar een geheimzinnige onderwaterwereld. Maar dan zijn we binnen in de kerk.

Is de vormgeving buiten al prachtig met grote betekende zeildoeken, binnen is de ruimte met even eenvoudige middelen om getoverd tot een kleurrijk sprookje, met zwermen vissen en vergane zeerovers die bijna zweven door de ruimte. Door de grotere nadruk op dans en zang wordt de onaardse sfeer nog versterkt. Het zorgt er ook voor dat we toch vrede kunnen hebben met een eind dat niet zo happy is, want ook Gezina moet haar Claas tenslotte laten gaan.

Het vertellende aspect overheerst wat te veel, waardoor de interactie tussen de hoofdfiguren in het nu wel erg beperkt blijft. Maar de wisselwerking tussen tekst, beweging en muziek is vloeiend en prachtig om te zien. Als ensemble weten spelers en muzikanten een sfeer op te roepen die van deze voorstelling een pareltje maakt dat zo uit zee is opgedoken.

___

Gebeurtenis: Bakzeuntjes, Under de Toer-project LF2018 Gezien: 21/4, Lambertuskerk, Arum Door: Jeugdtheaterschool Noorderwind i.s.m. Muziekvereniging Wubbenus Jacobs Spel: 31 jonge spelers uit Noordwest-Friesland Muziek: Arjen Steur (dirigent), Monique Bakker, Eke Salomé Dans: Amber Weel Vormgeving: Erica Alsema Concept en regie: Hanneke de Man.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?