Ramp met rotzooi uit MSC Zoe is een buitenkans voor oceanografen

ANP

Een deel van de rotzooi uit de MSC Zoe drijft naar Duitsland, ander spul gaat naar de Noordpool. Oceanografen volgen het zee-afval op de voet.

Natuurlijk, zegt oceanograaf Erik van Sebille, voor het milieu is het in zee belanden van 291 zeecontainers niet best. Maar als wetenschapper ziet hij er ook de voordelen van in. ,,Waar gaat het materiaal allemaal naartoe? Waar spoelt het aan en wanneer? Dit is een uitgelezen kans om dit op de voet te volgen”, zegt de universitair hoofddocent van de Universiteit Utrecht.

Website opzetten

Van Sebille is bezig een website op te zetten om te volgen waar het materiaal uit de MSC Zoe aan land komt of uit zee wordt gehaald. Hij is bezig contacten te leggen met vissers, om hen zover te krijgen dat ze bijhouden waar en wanneer ze welk materiaal precies in hun netten kregen.

Hetzelfde wil de oceanograaf van mensen die langs de kusten op typisch spul uit de MSC Zoe stuiten, zoals My Little Pony’s, matrasjes en zeeppompjes. Wat waarneming.nl is voor vogelliefhebbers, moet deze site worden voor afval uit de Zoe.

Lees hier meer over de de Zoe-zoekvloot en volg de containerbergers van minuut tot minuut

Uit computersimulaties en door eerdere studies is al veel bekend over hoe drijvend afval zich beweegt. Van Sebille leidt het meerjarige internationale onderzoek Tracking of Plastics in Our Seas . ,,Over het algemeen kun je stellen dat drijvend afval dat in onze wateren belandt, naar het Noorden drijft.”

Deel eindigt op Noordpool

Een deel van de inhoud van opengebarsten zeecontainers die niet al is aangespoeld, zal volgens hem op de Noordpool eindigen. Van Sebille noemt de impact van plastic in zee enorm: ,,Wat nu nog een My Little Pony is, is over een paar maanden veranderd in een miljoen stukjes.”

,,Ik kan me het enthousiasme van oceanografen wel voorstellen”, zegt ecoloog Peter Herman van de TU Delft. ,,Onderzoeken naar zeestromen zijn heel duur, terwijl je nu voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Dit gebeurt eigenlijk standaard als er op grote schaal drijvend materiaal in zee verdwijnt.”

Grootste deel naar eilanden en Waddenkust

Zo lang de wind aanlandig is, zal verreweg het grootste deel van het losse materiaal dat nog niet is aangespoeld, naar de stranden van de eilanden en de Friese en Groningse Waddenkust drijven, voorspelt Herman. Dingen die zinken, zullen eerder worden meegenomen door de getijdenstroming. ,,Omdat de vloedstroom net wat krachtiger is dan de ebstroom, zal een deel naar Duitse wateren verdwijnen”, zegt Herman.

,,Alle spullen gedragen zich weer anders”, zegt de professor. ,,Een deel blijft nog jaren ronddrijven en verspreidt zich over een groot gebied.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct