Psy-Fi trekt coffeeshops leeg, op die van sponsor na

In bijna alle coffeeshops is het sinds woensdag opvallend rustig. Sluikhandel op Psy-Fi en festivalsponsor Repelsteeltje trekken verhoopte klandizie weg.

Voor hasj of wiet kunnen de festivalgangers in De Groene Ster eenvoudig op het terrein terecht. Bezoekers getuigen van informele detailhandel, op flinke schaal en relatief openlijk. Wie toch naar de stad wil, kan een pendelbus van Psy-Fi nemen voor boodschappen. Voor zover het dan om cannabis gaat, weten de buschauffeurs raad.

Ze stoppen bij het stadhuis en attenderen de passagiers dan nadrukkelijk op Repelsteeltje, een coffeeshop 50 meter verderop. Repelsteeltje is hoofdsponsor van Psy-Fi en heeft er op grond van de nevenactiviteit smartshop een forse kraam.

Het marktbeeld staat in schril contrast met vorig jaar, toen de branche topdagen beleefde tijdens Psy-Fi. Nu gold dit alleen voor het begin van de week, voordat het festivalterrein woensdag was opgetuigd.

Sindsdien is het stil, melden diverse exploitanten in de binnenstad desgevraagd. ,,Psy-Fi lijkt nu bij manier van spreken zelfvoorzienend te zijn’’, oordeelt Gert Jan ten Bloemendal, eigenaar van De Os aan de Korfmakersstraat. Hij zegt zich af te vragen of de gemeente en de politie ,,deze straathandel’’ ongemoeid laten.

Lianne van der Rol van coffeeshop Utoop (Grote Hoogstraat) verbaast zich over de ruimte die Repelsteeltje krijgt om zich als sponsor van Psy-Fi te afficheren. Reclame maken voor cannabis en coffeeshops is in het hele land verboden. ,,De gemeente is streng, maar ze moet dan wel één lijn trekken.’’

Burgemeester Ferd Crone zegt dat de handhaving van de Opiumwet en het gedoogregime tijdens Psy-Fi precies gelijk is als rond andere festivals.

,,Bezoekers moeten netjes hun tas openmaken en dat gebeurt ook. Wat niet mag, wordt in beslag genomen. Onze toezichthouders en de politie lopen er rond. Maar we werken niet met speurhonden.’’

Crone verwacht niet dat Repelsteeltje met adverteren onder de vlag van smartshop het reclameverbod schendt. ,,Ik heb daar geen melding van gekregen.’’ Vorig jaar gebeurde dit wel. Toen kreeg het bedrijf een waarschuwing wegens het folderen voor een taxidienst tussen Psy-Fi en de shop.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct