Annelies Visser (rechts) haalt de pasta op die Marleen Hulzinga over heeft. FOTO NIELS DE VRIES

Pannenkoeken van de Kliekjesbank

Annelies Visser (rechts) haalt de pasta op die Marleen Hulzinga over heeft. FOTO NIELS DE VRIES

Naast een leugen- en een voedselbank heeft Lemmer nu ook een kliekjesbank. ,,Wat jij teveel hebt, kun je een ander aanbieden’’, aldus initiator Marleen Hulzinga.

‘Heb nog een halve pan boerenkool met halve worst en twee saucijsjes’, meldt Marrie Bootsma. Duck Goede schrijft drie minuten later ,,wel belang’’ te hebben.

Ook de erwtensoep van Sandra Schouwenaars ligt niet lang in de aanbieding. Nog geen tien minuten na plaatsing op de Facebookpagina weet Ella Luik zich al verzekerd van een avondmaal.

loading

En Dylan Berend Nieuwenhuis eet maar wat graag de pannenkoeken (,,twee naturel, twee met appel’’) op, die Marieta Koopman over heeft.

Drie weken geleden startte Marleen Hulzinga (30) uit Lemmer de kliekjesbank. Er kwamen een website en een Facebookpagina, die inmiddels 345 leden heeft. ,,Een stormloop’’, aldus de initiator.

Veel armoede

Er is veel armoede in Nederland, een op de negen kinderen groeit erin op. Maar tegelijk wordt er veel voedsel verspild, constateert Hulzinga, die in het dagelijks leven HR-manager is (,,alles wat met personeelszaken te maken heeft, ik heb een passie met mensen’’). Maar liefst 50 kilo voedsel per persoon per jaar, rekent ze uit. Oftewel 100.000 vuiliswagens vol.

Omdat ze het ,,zonde’’ vindt dat veel eten in de afvalbak belandt, besloot ze behoeftigen met de weggooiers in contact te brengen.

In tegenstelling tot klanten van de voedsel- of kledingbank hoeven de afnemers van de kliekjesbank niet op het sociale minimum te zitten.

loading

Iemand die geen zin of tijd heeft om te koken, is er ook mee geholpen, vindt Hulzinga. ,,Ik vind het gewoon jammer dat er zoveel goed spul wordt weggegooid.’’ Ook producten die bijna over datum zijn mogen op de Facebookpagina worden aangeboden.

Enige vereiste is dat het eten hygiënisch moet zijn bereid. Controleren kan ze dat natuurlijk niet. ,,Maar als je ergens anders eet, weet je dat ook nooit.’’

Om de doelgroep te bereiken die ze voor ogen heeft, gaat Hulzinga contact opnemen met de voedselbank. ,,Want ik wil niet in hun vaarwater zitten.’’

Ook zou ze graag overschotten van supermarkten op de pagina aanbieden. Maandelijks een etentje organiseren voor ,,mensen die het nodig hebben, eenzaam zijn’’, staat ook nog op haar lijstje. ,,Ik wil mensen bereiken die het heel hard nodig hebben’’, zegt Hulzinga.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct