Opeens valt voor honderden kwetsbare Friezen de dagbesteding weg

Het hoofdkantoor van MindUp in Leeuwarden

De Friese organisaties voor dagbesteding gaan verschillend om met de nieuwe situatie. Talant en Wil blazen alle activiteiten per direct af. MindUp probeert juist zoveel mogelijk werkplaatsen in de lucht te houden.

In normale tijden gaan dagelijks ruim meer dan 2000 Friezen naar de dagbesteding. Busjes brengen hen naar werkplaatsen, naar werkgevers en naar creatieve ateliers. Ze hebben psychische, verstandelijke of andere beperkingen.

Maandag stond opeens alles op lossen schroeven. Alle cliënten van Wil (mensen met een verstandelijke beperking) kregen af-bericht: de 35 werklocaties, zoals supermarkten, kringloopwinkels en het Abe Lenstrastadion waren op slag taboe. De eigen supermarkten draaien trouwens wel door omdat ze belangrijk zijn voor de dorpen, maar dan alleen met medewerkers van Wil, niet met cliënten.

Talant, dat soortgelijke dagbesteding verzorgt voor een identieke doelgroep nam een eensluidend besluit. Het indammen van de verdere verspreiding van het coronavirus was ook hun belangrijkste argument.

Werk geeft houvast

MindUp, een onderdeel van GGZ Friesland heeft een andere achterban en maakte een andere afweging. Haar klandizie bestaat uit mensen met een ernstige psychiatrische kwetsbaarheid, bijvoorbeeld een zware depressie of schizofrenie. Het werk in de houtwerkplaats, de keuken of de autogarage geeft hen houvast, legt directeur Douwe Weening uit.

,,Als zo’n ijkpunt vervalt, bestaat er een grote kans op terugval met alle persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dien.’’ In het besluit speelde ook mee dat niet iedereen een stevig sociaal netwerk heeft om op terug te vallen.

Wel zijn er nieuwe regels van kracht. Mensen komen zo veel mogelijk met het eigen vervoer naar de acht werkplaatsen. De busjes nemen hooguit drie mensen tegelijk mee. Op de werkplaats mogen maximaal acht personen tegelijk aan de slag. En de verblijfsduur is bekort tot een dagdeel. Zo kan toch iedereen naar de dagbesteding. ,,Natuurlijk letten we er op dat er geen mensen met ziekteverschijnselen binnenkomen.’’

Het personeel staat volgens Weening ondanks de gezondheidsrisico’s voor een groot deel achter de beslissing. ,,Mensen realiseren zich in welke tijd we zitten. Ze voelen zich extra verantwoordelijk en ze zijn extra alert op symptomen.

Ook de chauffeurs kunnen zich volgens Weening vinden in de afspraken. De meeste busjes worden door cliënten bestuurd.