Ook Balksters slachtoffer van parkeerbedrijf op Schiphol: 151 km/u met hun gestalde auto

Schiphol. FOTO ARCHIEF

Het echtpaar uit Gorredijk is niet het enige Friese slachtoffer van misstanden door parkeerbedrijven op Schiphol. Ook vakantiegangers uit Balk maakten onlangs iets raars mee bij een valet parking (parkeerservice) bij de luchthaven.

Het was groot nieuws vorige week: in Gorredijk trof een buurman in een woning aan ‘t Leantsje twee onbekenden aan. Het bleek te gaan om een parkeerhulp van Schiphol en zijn vriendin .

De twee hadden het huis gekaapt van een echtpaar uit het dorp dat net op vakantie was gegaan naar Spanje en zijn auto had toevertrouwd aan een parkeerbedrijf ( valet parking ) bij de luchthaven. Aan de autosleutel van de Gordyksters zaten ook de huissleutels vast.

Balkster slaat aan

Balkster Henk Mennega (56) sloeg hier meteen op aan. Hij en zijn vrouw maakten vorige maand ook iets vreemds mee bij een valet parking op Schiphol. Het ging om een ander parkeerbedrijf dan bij de Gordyksters. Een ander soort misstand ook.

De dag voor hun terugkeer uit Mallorca kregen Mennega en zijn vrouw een seintje van hun verzekeraar, de ANWB. De dongel (een elektrisch apparaatje, red.) die Mennega in zijn auto heeft geïnstalleerd, om door veilig en rustig te rijden korting te ontvangen op zijn autoverzekering, had een overtreding geregistreerd.

loading

Met zijn wagen was veel te snel gereden: 151 kilometer per uur op de snelweg nabij Schiphol, waar 100 kilometer per uur is toegestaan.

Goed voor een melding ‘zeer gevaarlijk’ en ‘code zwart’, aldus de verzekeraar in een mailtje. De exacte locatie werd meegestuurd. De korting van Mennega ging eraan en bij nog een fout wordt zijn verzekering zelfs beëindigd.

‘Ik wie it net’

,,Mar ik wie it net’’, zegt Mennega. ,,Wy wiene op dat stuit noch op Mallorca. Even fan’e pôle, no.’’ Trouwens, 151 kilometer per uur met zijn auto? ,,Net ferstannich.’’ Mennega’s wagen is vrij oud, vertelt hij. ,,Dy kin wol út mekoar falle by dy snelheden.’’

Hij voelde zich lullig. Te goed van vertrouwen wellicht. Mennega en zijn vrouw noteren op Schiphol ook nooit de kilometerstand van de auto. ,,No ha ik dus sa’n dongel en krige ik berjocht, mar miskien is dit al wol faker bard.’’

Misstanden aan de kaak stellen

De Balksters, die er met hun verzekeraar goed uit zijn gekomen, willen de misstanden aan de kaak stellen rond het parkeren bij Schiphol. Zij willen meer weten, ook van het parkeerbedrijf. ,,It is tiid foar iepen kaart.’’

Mennega heeft de bewuste parkeerdienst geprobeerd te bellen voor uitleg, maar kwam in de wacht terecht en moest 20 cent per minuut betalen. Te veel, vond hij. Een boze mail was een beter idee.

Hij schrijft: ‘U begrijpt dat dit het vertrouwen wat ik in uw bedrijf had ernstig heeft aangetast.’ En ook: ‘Dat ik eventuele schade die ik ondervind ... bij u ga neerleggen. Dan denk ik aan de boete die ik van de verzekering kan krijgen of een verkeersboete!’

Mennega heeft nog niks gehoord. Een belletje van deze krant heeft ook nog geen duidelijkheid gebracht. Het parkeerbedrijf wilde (eerst) niet reageren, mogelijk later wel.

Dan maar wat duurder

Bij de volgende reis die de Balksters vanaf Schiphol gaan maken, rijden zij gewoon weer naar parkeerterrein P5 van de luchthaven zelf, zegt Mennega. Hij is er wel klaar mee.

Dan maar wat duurder uit en wat verder weg van de aankomst- en vertrekhal (bij valet parking kun je bij vertrek de auto overdragen bij de hal, waar de wagen bij terugkeer van vakantie ook weer klaarstaat). ,,It fertrouen is fuort.’’

Ook tv-zender Max kaartte misstanden aan bij parkeerservices rond Schiphol. Toen bleek bijvoorbeeld dat sommige parkeerdiensten auto’s van reizigers gebruiken als taxi, pendelwagen of voor eigen vervoer. Heb jij onlangs iets vergelijkbaars meegemaakt? Of herken je de verhalen van de vakantiegangers uit Balk of Gorredijk? Mail ons: internet@lc.nl