Online eten bestellen? Zoveel gaat er per bestelling naar Thuisbezorgd

Een bezorger onderweg voor Thuisbezorgd. FOTO ANP

Nu de horeca vier weken dicht is, wijken veel restaurants weer uit naar afhalen en bezorgen. Veel van die bestellingen lopen via de website en app van Thuisbezorgd. Makkelijk voor de consument maar verdienen de restaurants er ook wat aan?

Als ik bestel bij Thuisbezorgd hoeveel van het bestelbedrag gaat dan naar het platform?

Dat hangt ervan af of het restaurant zelf bezorgers in dienst heeft of gebruik maakt van Scoober, de bezorgtak van JustEat TakeAway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd. Scoober is overigens (nog) niet actief in Friesland.

Als een restaurant zelf bezorgers heeft, vraagt het platform een commissie van 13 procent. Dus als je twee pizza’s bestelt voor een totaalbedrag van 20 euro gaat er 2,60 euro commissie naar Thuisbezorgd. Is de bezorger in dienst van Scoober dan is die commissie 30 procent. Van de 20 euro gaat dan dus 6 euro naar het platform. Daarbovenop komt in beide gevallen nog 0,19 cent aan administratiekosten.

Daar komen eventueel nog extra kosten bij om een restaurant te promoten op het platform. Om bij de pizza te blijven, hoe hoog je pizzeria bij een potentiële klant in de lijst staat heeft te maken met verschillende variabelen, zoals: de afstand, beoordeling, populariteit en hoeveel bezorgers onderweg zijn. Restaurants kunnen die volgorde beïnvloeden door te betalen voor een hogere plek op de lijst. Hoe meer plekken een restaurant moet stijgen, hoe hoger de kosten. Hoeveel dat een restaurant kost, is moeilijk te zeggen. Dat kan van een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand gaan. Wat dan ook weer deels gecompenseerd wordt door de extra bestellingen.

Verandert de coronapandemie hier nog wat aan?

Een beetje. Thuisbezorgd kondigde vorige week aan dat nieuwe restaurants voor de aanmelding geen commissie hoeven te betalen. Ook is de commissie voor afhaalbestellingen afgeschaft. Verder krijgen de aangesloten restaurants 25 procent korting op de commissie voor Scoober.

Toch blijft die commissie best een bedrag. Moeten restaurants Thuisbezorgd dan maar mijden?

Dat is een lastig dilemma. Aan de ene kant houdt de eigenaar van een restaurant meer over als hij alles in eigen hand heeft. Hij hoeft dan natuurlijk geen commissie te betalen. Het gebeurt dan ook wel dat een restaurant een flyer in de tas stopt (wat volgens de algemene voorwaarden van Thuisbezorgd niet mag) of korting geeft als je op zijn eigen site bestelt.

Tegelijkertijd heeft een restaurant via Thuisbezorgd een veel groter bereik dan met alleen zijn eigen website. Uit onderzoek van het CBS kwam vorig jaar naar voren dat 35 procent van de Nederlanders gebruik maakt van websites of apps om eten te bestellen. Het is maar de vraag of de marketingkosten die een restaurant in Leeuwarden heeft om een derde van de inwoners van de stad te bereiken opwegen tegen de kosten die het per bestelling kwijt is aan het platform. Thuisbezorgd schermt er dan ook graag mee dat de investeringen ruimschoots tegen de kosten opwegen.

Tot slot biedt Thuisbezorgd de technologie. Van een goed werkende app tot een module om te betalen en een recensie achter te laten. Dat zelf laten bouwen en onderhouden is voor veel restaurants niet rendabel.

Zijn er alternatieven voor Thuisbezorgd?

Van de grote spelers is Thuisbezorgd de enige die actief is in Friesland. Uber Eats en Deliveroo zijn niet beschikbaar in onze provincie. Al maakt het voor de restaurants weinig uit als je bij deze twee zou bestellen. Ook zij vragen 13 procent commissie.

Daarnaast zijn er een aantal aanbieders met wortels in het Noorden, zoals bijvoorbeeld Fooddrop uit Groningen en Bezorgland uit Emmen. De commissie is bij hen een stuk lager dan bij de grote jongens. Fooddrop opereert voorlopig echter alleen in stad Groningen. Bezorgland werkt wel met restaurants in een groot aantal Friese plaatsen.

Direct bestellen bij een restaurant is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Ik wil de lokale horeca steunen door eten te laten bezorgen. Wat kan ik het beste doen?

Thuisbezorgd is vooral een platform voor de snelle hap. Je vindt er veel pizza, sushi en spareribs. De bezorgrestaurants die dit aanbieden, hebben hun bedrijfsmodel vaak ook al helemaal op het werken via Thuisbezorgd afgestemd. Als je altijd bij dezelfde pizzeria bestelt, zou je de tussenpersoon eventueel over kunnen slaan. Als dat al kan, want veel bezorgrestaurants laten ook de bestellingen via hun eigen site via het platform van Thuisbezorgd lopen.

Als het gaat om een restaurant waar je anders uit eten zou gaan, is direct bij hen bestellen een betere optie. Bezorgen is voor dit soort restaurants sowieso al lastig rendabel te maken. Hun hele bedrijfsvoering is er niet op ingericht. In de eerste golf van de coronapandemie kwamen veel restaurants dan ook al snel weer terug op het idee om te gaan bezorgen.