Stralend weer, blije gezichten en een record aan voorverkochte kaartjes op Oerol. Dat laatste lijkt een wonder, na de immense storing in het systeem.

Je kon gerust spreken van een olympische puinhoop bij die kaartverkoop, met een schier onvindbaar hiaat, waardoor de verkoop ruim een week plat lag . Toch werden uiteindelijk 75.000 kaarten digitaal aan de man gebracht. Met zulke problemen, hoe kan zoiets? ,,Het tekent de immense trouw van het Oerolpubliek”, zei directeur Marelie van Rongen op de openingsgdag van het festival op Terschelling. ,,Ik zou niks anders weten te verzinnen.’’

Voor een stevige club genodigden in de Betonningloods in West-Terschelling zei ze te hopen op een totaalverkoop van 120.000 kaarten, als volgende week zondag de balans wordt opgemaakt. Intussen heeft haar organisatie vol zelfspot gereageerd op het mislukte voortraject. Er liepen bezoekers rond met een button waarop de tekst ‘Ik heb de kaartverkoop van Oerol overleefd’. De button is gemaakt en uitgedeeld door de festivalorganisatie zelf.

Mini-acts

De narigheid zit er op. En waar bij diverse try-outs van donderdagavond tot het laatste moment rekening werd gehouden met een beroerd weer-scenario, was vrijdag plotseling zonnebrandcrême een vereiste. Oerol had voor de publieksopening een vroege variant in petto.

Reeds om negen uur vrijdagmorgen mocht het bezoek het centrale festivalterrein Westerkeyn bestormen, waar het langs een aantal mini-acts op het terrein werd geleid. De allereerste was die van het zingende duo Piepschuim dat voor het lied Eigen schuld niet de zo verlangde meezingers vond. Op dat tijdstip allicht eigen schuld.

Geen officiële praatjes voor het publiek, ook wel eens lekker. Dat was in die vroege ochtend al flink paraat en kreeg in plaats van zo’n obligaat praatje een gedicht voorgedragen van en door performer Babs Gons, gezeten op een hoog de lucht instekende stoel die kunstenaar Marc van Vliet voor Westerkeyn heeft gemaakt.

ISPA Award voor Joop Mulder

Ze herhaalde de voordracht ’s middags nog krachtiger in de Betonningloods, waar ook zangeres/gitarist Josephine Zwaan indruk maakte. Zij is een van de drie muzikanten die vanwege hun talent een plek verdienden in Studio Oerol, bij Hessel en Tess van der Kooij.

In die Loods kreeg artistiek leider Kees Lesuis de vraag voorgeschoteld of zo’n programma nou niet ‘copy paste’ van andere festivals kwam. Als vraag zou je zoiets prikkelend kunnen noemen, als suggestie beledigend. Lesuis: ,,Alles is altijd nieuw. Het enige wat altijd terugkeert is de dialoog die we aan het begin met elk gezelschap houden om te kijken wat er gemaakt zal worden.”

Felicitaties waren er voor Joop Mulder. Hij kreeg eerder in Leeuwarden de ISPA Award uitgereikt (International Society of Performing Arts). ,,Een erkenning voor de plek die Oerol internationaal heeft”, reageerde de oprichter.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Oerol
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct