Al enige weken staat in de Leeuwarder Courant de rubriek Het Ik-Museum. Daar laten mensen van alle leeftijden vijf voorwerpen zien, die ze belangrijk, leuk of interessant vinden. Het inspireerde cbs It Fundamint in Hallum: daar staan nu bijna 250 Ik-Musea.

In de krantenrubriek het Ik-Museum kwamen uiteenlopende mensen voorbij, met hun geliefde, interessante, betekenisvolle voorwerpen. De een had iets met platenhoezen, de ander met kunst, en de bedenker van de rubriek, Birk van Antwerpen (11) uit Leeuwarden, toonde zijn skateboard.

,,Zo’n leuk idee’’, vond Mathilda van der Weij, die lesgeeft op cbs It Fundamint in Hallum. Ze legde het directeur Eef Sprenger voor: wat als we alle leerlingen van alle groepen vragen een Ik-Museum te maken? Met dingen die ze belangrijk vinden, of leuk, of waar een mooie herinnering aan vast zit?

‘Moaier makke’

Drie weken later waren er bijna 250 Ik-Musea, overal in de centrale hal van de school staan de schoenendozen. Maandag was de tentoonstellingsdag. Wat meteen duidelijk is: hier is werk van gemaakt. Over de voorwerpen is serieus nagedacht. De dozen zijn vaak ook versierd, of er zijn teksten in geplakt.

,,Doe’t se it útleinen op skoalle wie ik siik’’, vertelt Jelte Hemrica (7). ,Dus ik hie sels wat dien. Mar doe’t ik dat meinaam nei skoalle, seach ik dy moaie dingen hjirre. Doe ha ik myn eigen wer mei nei hûs naam en ha ik it moaier makke.’’

,,Ast der ien kear mei dwaande bist, krijst allegear ideeën’’, vult zijn klasgenoot Hendrik Zuidema aan.

‘Ik krijg een broertje of een zusje’

Groepen leerlingen gaan bij de musea langs, eerst beneden, dan trap op, over de omloop, en de trap weer af. De dozen staan in groepen bij elkaar, naambordjes erbij, en overal staan een, of twee, of soms zelfs vier leerlingen, die uitleg over hun eigen museum geven.

Het is van een ontwapenende charme, niet alleen door wat ze laten zien, maar ook door wat ze erover vertellen. De een heeft wat meer aanmoediging nodig dan de ander, maar de verhalen komen altijd.

Zo laat een van de leerlingen bijna verlegen een foto zien van een scan, die vooraan in haar museum ligt. ,,Die is van mijn moeder’’, vertelt ze. ,,Ik krijg een broertje of een zusje, maar dat kun je nog niet zien.’’ Wanneer? ,,Mamma zei dat het niet meer zo lang duurt.’’ Terwijl ze het vertelt, krult ze de foto om haar vinger.

,,Dit binne myn skuon’’, zegt Thijs Sierksma van vier en trekt een paar kinderschoentjes omhoog. ,,Dy hie ik froeger oan.’’ In zijn doos zit ook een exotische schelp, met, toont hij, een mondje aan een kant. Evi van negen heeft een foto van zichzelf terwijl ze saxofoon speelt, en laat zien dat ook haar oorbellen saxofoons zijn.

Knuffels zijn populair

Anniek Groenveld toont haar lievelingsknuffel, of nee, haar held: een koe. Als ze in bed een eng geluid hoort, dan is daar de koe, en dan is het weg. Knuffels zijn toch al populair. We zien de krokodil van Bram Peeringa (,,die heb ik gekregen van mijn broer, maar mijn broer is nu een beetje puber dus hij geeft mij nooit meer iets’’) en een gehaakte inktvis, de eerste knuffel van een meisje van zes.

Onbevangen vertelt ze dat ze te vroeg geboren is, en ze als kind de wollen tentakeltjes tegen haar navel hield: ,,Dat voelt net als een navelstreng.’’

Cultuurgericht

Directeur Sprenger vertelt dat It Fundamint vrij cultuurgericht is: leerlingen gaan naar het Kazemattenmuseum, of het Planetarium, groep 8 gaat aan het eind van het jaar naar het Rijksmuseum of het Fries Museum, maar dat ligt nu stil.

,,Er is niet alleen een vertraging met lezen, rekenen, taal maar ook hiermee. Dat aspect wordt volledig vergeten’’, vindt hij. ,,Daarom is het mooi om zo het museum de school in te halen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Musea
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct