Noorden woest: kabinet houdt gunstig Lelylijnrapport in de la

. FOTO NIELS DE VRIES

Het kabinet houdt de conclusies van een gunstig haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn tot de herfst in de la. Dat leidt in het Noorden tot boze reacties.

,,Het lijkt wel alsof het kabinet die spoorlijn gewoon niet wíl’’, zegt gedeputeerde Avine Fokkens. Noordelijke overheden betaalden mee aan het onderzoek. Donderdag bleek dat het ministerie van Infrastructuur de conclusies tot dit najaar op zal wil houden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven sprak in de Tweede Kamer van lastige keuzes en betoogde dat nader onderzoek nodig is.

Aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen kost tussen de 4,3 en 6,4 miljard euro, blijkt uit het nu nog geheime rapport. Het alternatief, een snelle buslijn door de Flevopolder, biedt geen enkel soelaas. Versnelling van het bestaande spoor tussen Amsterdam en Groningen/Leeuwarden kost 3,6 miljard euro (bij een snelheid van 160 kilometer per uur) tot 7,1 miljard euro (200 kilometer per uur).

Friesland, Groningen en Drenthe willen de Lelylijn in alle verkiezingsprogramma’s zien te krijgen. De vertraging van het kabinet is een lelijke streep door de rekening. Fokkens gaat komende week in overleg met Den Haag. ,,Ik wil het hier niet bij laten. Wij zijn mede-opdrachtgever. Het kan niet zo zijn dat één partij dit bepaalt.’’ Fokkens noemt de Lelylijn een welkome tweede toegangspoort van en naar Noord-Nederland die tegelijk de drukke Randstad ontlasten kan.

Lees ook | O, o Den Haag| De Lelylijn die niet mocht komen